4. 12. 2019
Autoři: František Korbel, Jan Topinka, Štěpán Štarha, Dalibor Kovář, Pavel Amler (autoři se podíleli na přípravě a přijímání zákona)
Pravděpodobně jste již slyšeli o ZÁKONU O PRÁVU NA DIGITÁLNÍ SLUŽBY[1], ale víte ve skutečnosti, co by měl tento zákon lidem i firmám přinést za příležitosti a proč se vyplatí jej podporovat?
Návrh se skládá ze
střechového zákona o právu na digitální služby (dále jen „zákon“) a změn
nejdůležitějších souvisejících právních předpisů. Prvotní návrh včetně změn
doprovodných zákonů vznikal v rámci soukromého sektoru (především v ICT
Unii), jehož angažovanost je klíčem k úspěchu digitalizace veřejné správy.
Vzorem byly především severské země, kde je digitální gramotnost obyvatel vyšší
a paleta poskytovaných digitálních služeb pestřejší než u nás. Tyto země rovněž
umí hospodařit s veřejnými prostředky a nebojí se soukromému sektoru
důvěřovat při dosahování oboustranně výhodného cíle – usnadnit občanovi jeho
každodenní život.
Po úvodní angažovanosti
soukromého sektoru a příslušného poslaneckého výboru se s návrhem
ztotožnilo i gesční Ministerstvo vnitra, což byl velmi důležitý moment, byť se kvůli
tomu opustilo několik zajímavých konceptů a myšlenek původního návrhu.
V aktuální podobě, o níž jedná Senát[2], by měl být návrh již dostatečně
vyvážen a zdá se, že v jeho dosavadním znění by mohl být nakonec i
vyhlášen.
Zákon by měl primárně
přinést postupnou digitalizaci veškerých
dílčích úkonů (služeb), které státní správa provádí a které je teoreticky
možné činit i digitálně (to se nebude týkat například vyzvednutí občanského
průkazu, registrační značky k vozidlu nebo svatby). Aby bylo jasné, co
bude vlastně digitalizováno, stát musí
sestavit detailní přehled svých povinností a typů jednání s důsledky
navenek, tzv. katalog služeb. Na to
má ze zákona jeden rok a již nyní veřejně deklaruje, že je s prací velmi
daleko. V dalších čtyřech letech od sestavení katalogu bude vláda ve
spolupráci s dalšími orgány veřejné moci postupně digitalizovat všechny
prozatím jen listinné agendy, primárně samozřejmě ty, které by mohly být
přínosné pro největší počet obyvatel, přinést jim nejvyšší přidanou hodnotu a
získat oblibu společnosti pro digitalizační proces.
Katalog všech služeb státu bude
průběžně aktualizovaný a dostupný on-line, aby mohlo docházet k
digitalizaci nejen konkrétních úkonů, ale rovnou všech agend a souvislostí
komplexních životních situací. Otevřený katalog přinese prozatím zcela neznámou
perspektivu státních služeb, kterou by měl být velmi dobře schopen vytěžit
soukromý sektor a pomáhat tak digitalizaci i „zespoda“. Představte si například
kompletní prodej auta nebo nemovitosti provedený on-line (prostřednictvím
moderní aplikace nebo jiného rozhraní vytvořeného komerčním subjektem), s nímž
bude propojen i jednoduchý vzdálený zápis změny vlastníka do příslušného registru
(např. přes portál či samostatnou službu poskytnutou státem). Takové spojení si
samozřejmě vyžádá ještě řádově roky, ale úmysl tvůrců zákona jej umožňuje. Díky
katalogu by mělo být zaručeno, že budeme
mít právo jednat vzdáleně (digitálně) a stát bude mít povinnost naši volbu akceptovat.
Stát
by měl digitální jednání občanů maximálně usnadňovat,
např. poskytnutím vhodných formulářů, důsledným sdílením již jednou
poskytnutých dat a existující infrastruktury, poskytnutím potvrzení o
realizovaném jednání, slevou na správním poplatku či notifikací o konci
platnosti identifikačních průkazů, které občané mohou k přístupu
k digitálním službám využívat. Stát by měl přitom jednat co nejvíce
otevřeně, transparentně a neprotěžovat jakoukoli technologii či platformu,
neboť by to bylo na újmu plánovanému masivnímu zásahu občanů digitalizací.
Ačkoliv elektronické
podepisování by měla umožnit primárně řešení od soukromého sektoru na základě stávajících
předpisů, zákon po dvou letech od přijetí umožní
vytvořit na dálku i úředně ověřený podpis, což nás konečně definitivně
rozváže s papírovou podobou dokumentů aktuálně vlastnoručně opatřovaných
nejvyšší dostupnou podobou podpisu.
V rámci změn
souvisejících zákonů se nově do českého práva dostává výslovná možnost státu využívat řešení cloud computing,
díky jejichž koordinovanému využívání bude docházet k významným úsporám a
zjednodušení státní IT infrastruktury. I cloud computing bude mít svůj vlastní
katalog (nabídek a poptávek), od jehož podoby se bude využívání cloudových
řešení přímo odvíjet. Aktuálně využívaná řešení se budou muset v katalogu
objevit do tří let, jinak by měl daný orgán veřejné moci jejich užívání
ukončit.
Klíčovou
položkou digitalizace jsou zejména v severských zemích digitální
identifikace propojená s možností právně nezpochybnitelného elektronického
podepisování. Celospolečensky rozšířit stávající
prakticky nevyužívané možnosti státní elektronické identifikace a spojit je
s možností relevantně se elektronicky podepsat by měl prostřednictvím bank
umožnit projednávaný legislativní návrh tzv. ZÁKONA O BANKOVNÍ IDENTITĚ[3](dále jen „BankID zákon“), který dnes Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR schválila ve třetím čtení.
Jedná se o novelu zákona o
bankách, zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti a financování terorismu (AML), zákona o pojišťovnictví a zákona o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla. BankID zákon primárně rozšíří stávající
okruh činností, které banky mohou vykonávat, o poskytování elektronické
identifikace, autentizaci a služby vytvářející důvěru, jakož i další související
služby. Dále umožní bankám a pojišťovnám přistupovat do základních registrů a
dalších vybraných informačních systémů veřejné správy a ověřovat aktuálnost
údajů o klientech.
Rozhodnou-li se banky nebo
pobočky zahraničních bank uvedené služby poskytovat, musí bezplatně umožnit
elektronické ověření totožnosti jejich klientů orgánům státu, obcí a krajů. Za
to však budou moci tyto služby poskytovat úplatně všem ostatním osobám, a to
napřímo nebo prostřednictvím nově zřízené obchodní společnosti, tzv.
poskytovatele identifikačních služeb. Tato podmínka zaručuje dostatečnou míru
právní regulace elektronické (bankovní) identity v souladu se stávajícími
právními předpisy a jasnou kompetenci orgánů dozoru a byla klíčovým požadavkem
veřejné správy při jednání o podobě BankID zákona.
Základním prvkem
poskytovaných služeb bude tzv. prostředek pro elektronickou identifikaci, jímž
budou přihlašovací nástroje klientů bank do internetového bankovnictví. Patrně
každý z nás je má a umí je jednoduše používat. To je základní rozdíl
oproti jiným prostředkům na trhu, zejména občanskému průkazu
s elektronickým čipem, k jehož využívání je potřeba čtečka čipových
karet, obslužná aplikace a znalost několika číselných kódů. Není divu, že se
stávající prostředky zatím příliš nepoužívají. Bankovním prostředkem by mělo
být možné se nejen přihlásit k digitálním službám státu (zejména přes
rozhraní Portálu občana), ale také například zúčastnit se sčítání lidu, na
dálku uzavřít a podepsat novou smlouvu na dodávku energií nebo ověřit svou
identitu u provozovatele on-line sázkové kanceláře.
Aby byl prostor pro
dostatečnou přípravu IT prostředí, procesů uvnitř participujících bank i
soukromého sektoru, který bude mít bezesporu z elektronické (bankovní)
identity prospěch, účinnost BankID zákona bude odložena na 1. 1. 2021.
S oběma představenými
zákony úzce souvisí i naše další dlouhodobé aktivity na poli legislativy,
zejména příprava digitální technické mapy, digitalizace stavebního řízení nebo
nového stavebního zákona. Jsme přesvědčeni, že tato témata mají celospolečenský
přesah a dotknou se skutečně každého z nás. Tým expertů HAVEL &
PARTNERS je připraven téma digitalizace nadále vytrvale vysvětlovat,
prohlubovat svou znalost v zahraničí a vzdělávat společnost, jak jen to je
a bude možné.
Rádi Vám pomůžeme využít
nových příležitostí a poskytneme Vám zkušenosti, know-how a právní zabezpečení
při Vaší cestě za digitální budoucností.
[1] Sněmovní tisk 447;
dostupný zde: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?t=447.
[2] Senátní tisk č. 153,
dostupný zde: https://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/historie?cid=pssenat_historie.pHistorieTisku.list&forEach.action=detail&forEach.value=s4489
[3] Sněmovní tisk 554,
dostupný zde: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=554.
PDF ke stažení