20. 6. 2019
Autoři: Dušan Sedláček, Petr Sprinz, Denisa Rajdová
Již
od března 2019 probíhá připomínkové řízení k návrhu zákona o hromadných
žalobách. Zavedení hromadného procesu má podle Ministerstva spravedlnosti
výrazně ulehčit soudům, zrychlit soudní řízení a zároveň ušetřit náklady u
sporů zahrnujících větší skupinu účastníků. Kritici se naopak obávají zneužití hromadných
žalob k jiným než zamýšleným účelům. Účinnost zákona důvodová zpráva původně
„optimisticky“ směřovala k 1. 1. 2021, aktuální návrh počítá s roční legisvakanční
lhůtou od přijetí. Do té doby má
podnikatelská veřejnost možnost připravit se na rizika, která mohou být s hromadnými
žalobami spojena. V průběhu připomínkového řízení uplatnila své připomínky celá
řada subjektů, velkou část z nich pak zástupci podnikatelských organizací;
velmi kritická byla i akademická sféra.
V rámci hromadných
žalob lze projednat každý soukromoprávní nárok skupiny účastníků, o kterém
lze uzavřít smír. Takovými nároky budou typicky nároky založené vadou výrobku,
nároky z nekalosoutěžního jednání, odškodnění za diskriminační jednání, ale
i neoprávněně vyměřené poplatky či odmítnutá pojistná plnění. Návrh současně vylučuje
ustanovení jiných právních předpisů o tom, že určité spory projednává a
rozhoduje o nich v první řadě jiný orgán než soud (tedy např. ČTÚ či ERÚ).
Zjednodušeně řečeno, povinnost podat návrh nejprve ke správnímu orgánu neplatí
tam, kde je ve věci podána hromadná žaloba.
V řízení naopak nelze
uplatnit nárok na náhradu újmy způsobené při výkonu veřejné moci.
Co
je skupina ve smyslu návrhu zákona a kdo je jejím členem?
Skupina je souhrn osob,
jejichž práva jsou předmětem hromadného řízení. Minimální počet členů skupiny
není dán, musí jich však být dostatek, aby hromadné řízení bylo důvodné a
vhodné. Nárok jednotlivých členů skupiny nemusí být zcela shodný, musí se však
vyznačovat stejným či obdobným charakterem.
Jaké
druhy řízení se předjímají a kdo je může zahájit
Návrh zákona předpokládá dva
druhy hromadného řízení
- odhlašovací (opt-out, členem skupiny je každý, kdo se
z ní neodhlásí), nebo
- přihlašovací (opt-in, členem skupiny jsou pouze ti,
kteří se do řízení přihlásili).
O typu řízení rozhoduje soud
na návrh žalobce.
V odhlašovacím řízení
může žalobu podat pouze správce skupiny. U přihlašovacího hromadného řízení je řešení více univerzální a žalovat
může nejen správce skupiny (se souhlasem alespoň jednoho člena), ale i člen
skupiny jakožto osoba, která je aktivně věcně legitimována, a dále zájmový
subjekt (nezisková organizace), který částečně hájí veřejný zájem, a proto
nepotřebuje k podání žaloby souhlas člena skupiny.
Kdo
je správce skupiny?
Správce skupiny je právnická
či fyzická osoba zapsaná v seznamu správců disponující příslušnou
akreditací od Ministerstva spravedlnosti. Správce skupiny v zásadě vede
hromadné řízení na straně žalobce a toto řízení rovněž financuje. V každém
zahájeném odhlašovacím řízení, jehož předmětem má být určité plnění, správce podléhá
tzv. testu solventnosti, tedy musí prokázat, že je schopen nahradit mimo jiné
případné náklady řízení. Tuto podmínku lze splnit rovněž doložením bankovní
záruky či odpovídajícího pojištění. Výše jistoty však činí maximálně
5 000 000 Kč. Činnost správce podléhá kontrole soudu, který jej může rovněž
odvolat. V případě úspěchu náleží správci odměna ve výši 20–30 %
z přisouzeného plnění.
Jak
probíhá hromadné řízení?
Hromadné řízení má
v zásadě dvě fáze, a to řízení o přípustnosti žaloby a řízení ve věci
samé. V řízení o přípustnosti zkoumá soud naplnění podmínek hromadného
řízení včetně toho, zda není žaloba pouze šikanózním uplatněním práva, to znamená,
zda má žaloba šanci na úspěch. V této fázi řeší soud rovněž, jestli je
navržený typ hromadného řízení vhodný a např. také to, jaká procentuální výše
odměny bude náležet žalobci v případě úspěchu ve věci. Následně soud buď hromadnou
žalobu připustí a rozhodne, že řízení může pokračovat dále, nebo řízení
zastaví. Proti tomuto usnesení se může jedna i druhá strana odvolat. Tato fáze
by neměla trvat déle než 6 měsíců.
Meritorní řízení o žalobě se
pak týká samotných práv skupiny přihlášených (v případě řízení opt-in) nebo
neodhlášených (v případě řízení opt-out) osob. Většina úkonů členů skupiny
má být realizována prostřednictvím formulářů, jejichž náležitosti ministerstvo stanoví
vyhláškou. Řízení probíhá podle plánu, který soud zveřejní v rejstříku
hromadných žalob bez zbytečného odkladu po uplynutí lhůty pro přihlášení se do
řízení či odhlášení z něj. Plán řízení identifikuje okamžiky, kdy členové
skupiny mohou využít své právo být slyšen. Soud může rovněž rozdělit skupinu na
podskupiny osob, jejichž nároky jsou si vzájemně podobnější.
Má
žalovaný povinnost zpřístupnit sebeusvědčující důkazy?
Pokud soud návrhu na
zpřístupnění sebeusvědčujících důkazů vyhoví, pak žalovaný takovou povinnost má.
Návrh na zpřístupnění důkazů může podat strana hromadného řízení anebo ten, kdo
by byl stranou v hromadném řízení, je-li návrh podáván před jeho zahájením. Účastníci
řízení o návrhu jsou navrhovatel na straně budoucího žalobce, budoucí žalovaný
a případně osoba, které má být povinnost uložena. Obsahují-li dokumenty
obchodní tajemství či jiný tajný obsah, může soud (na návrh i bez něj) určit
nestrannou osobu, která se s dokumenty seznámí a vyhotoví podrobný výpis. Tato
osoba i navrhovatel mají povinnost mlčenlivosti. K zajištění újmy, která
může vzniknout zpřístupněním listin či porušením povinnosti mlčenlivosti, složí
navrhovatel jistotu ve výši 50 000 Kč. Jistota může být i bez návrhu zvýšena.
Za porušení povinnosti zpřístupnit dokumenty hrozí povinnému pokuta až do výše
10 000 000 Kč či 1 %
čistého obratu dosaženého za poslední ukončené účetní období, a
to i v případě, že by dokumenty zničil. Za porušení povinnosti
mlčenlivost může soud uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč.
Jak
soud rozhoduje v hromadném řízení?
Zkušenosti ze zahraničí
ukazují, že většina hromadných řízení končí smírem. Smír schvaluje soud,
a to včetně všech případných vedlejších dohod. Smír i vedlejší dohody se
uveřejňují. Soud posuzuje mj. i výhodnost smíru pro členy skupiny. Členové
skupiny mohou proti smíru podat námitky a vyloučit tak vůči sobě účinky smíru.
Nedojde-li ke smíru a
bude-li žalobě vyhověno, rozhodne soud rozsudkem. Ve výroku rozsudku v odhlašovacím
řízení soud zpravidla rozhodne jen o základu nároku. Konkrétní výše nároku pak
bude určena v usnesení o návrhu na vypořádání. Proti rozhodnutí mají
strany právo podat odvolání. Jestliže soud návrhu žalobce ve věci samé zcela
nevyhoví, je žalobce povinen členům skupiny umožnit, aby se k podání odvolání
proti rozsudku vyjádřili ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho uveřejnění v rejstříku
hromadných žalob. Lhůta pro podání odvolání pro žalobce běží od uplynutí této
doby. Žalobce by zpravidla měl vyjádření členů
skupiny zvážit a v případě, že jsou jejich názory opodstatněné, se
přiklonit k podání odvolání, kterým bude napadat byť i část rozhodnutí
soudu (např. jen směrem k určité části skupiny apod.).
Pokud žalobce nehodlá podat odvolání, kupříkladu proto, že považuje
částečné vyhovění žalobě za nejlepší možný výsledek, anebo má za to, že
procesní a důkazní situace žalující strany není dostatečná a ani odvolací
řízení by nevedlo k úspěchu, ale jen ke zvyšování nákladů řízení, není
k podání odvolání povinen. Vystavuje se však riziku odpovědnosti za
případnou újmu, která by jeho nepodáním členům skupiny vznikla.
Po právní moci rozsudku bude
v odhlašovacím řízení následovat vypořádací fáze, kde bude řešena výše
jednotlivých nároků konkrétních členů. Jednotliví členové mohou v této
fázi napadat pravost nebo výši uplatněných práv jiných osob. Návrh na
vypořádání předkládá žalobce. Soud návrh buď schválí, nebo vrátí
k přepracování.
Jak
se rozhodnutí v hromadném řízení vykonává?
Návrh zákona počítá
s hromadným exekučním řízením, do kterého se každý člen skupiny, kterému
bylo přiznáno právo, může přihlásit. Oprávněný, který se do hromadné exekuce
nepřihlásí, může vést exekuční řízení samostatně.
Výše uvedený katalog
otázek není bezesporu vyčerpávající. Řada dalších problémů je zákonem řešena
(zveřejňování informací, mechanismy přihlašování a odhlašování, stavení
promlčení, litispendence) či alespoň částečně řešena (vztah
k insolvenčnímu řízení, řízení o námitkách, příslušnost soudu). Celá řada
otázek však bude muset být teprve dořešena v rámci legislativního procesu či v
krajním případě až po přijetí zákona.
PDF ke stažení