8. 2. 2018
Autoři: Petr Sprinz (partner), Petr Chytil
Zdroj: EPRAVO.CZ (8. 2. 2018)
Orgány EU v současné době intenzivně projednávají návrh směrnice,
která by mohla mít zásadní dopad na insolvenční řízení a proces
restrukturalizace v jednotlivých státech Evropské unie. Návrh směrnice
č. 2016/0359/COD [1] („Návrh“)
předložený Evropskou komisí počítá mimo jiné s vytvořením zákonného
rámce upravujícího neformální restrukturalizaci finanční angažovanosti
korporací („Neformální restrukturalizace“). Takový
instrument, po kterém nezřídka volají nejen naši klienti, dosud v ČR
chybí. Kromě Neformální restrukturalizace je z Návrhu jednoznačně
patrné, že má i nadále docházet k postupnému zvyšování harmonizace
vnitrostátního insolvenčního práva jednotlivých států EU. V tomto článku
představíme koncept Neformální restrukturalizace a poukážeme na vybrané
problematické body Návrhu. U mnoha ustanovení se totiž nabízí riziko
jejich zneužití.
Čím se Neformální restrukturalizace liší od reorganizace?
Český insolvenční zákon upravuje jako jeden ze způsobů řešení úpadku
společnosti reorganizaci. Reorganizace dlužníkům umožňuje relativně
flexibilní řešení krizové situace, které je vhodné typicky u větších
subjektů. Reorganizace nicméně podléhá formálním pravidlům insolvenčního
řízení, je veřejná a poměrně nákladná.
Neformální restrukturalizace oproti reorganizaci nepředstavuje formální
řešení úpadku. Jedná se tak o mimoinsolvenční a v zásadě neveřejné
řešení krizové situace, které má naopak úpadku předejít. Podle Návrhu,
který zakotvuje povinnost členských států Neformální restrukturalizaci
do vnitrostátních právních řádů začlenit, mají mít navíc dotčené
korporace i nadále alespoň částečnou kontrolu nad svým majetkem a
každodenním provozem.
Přerušení vymáhání individuálních nároků věřitelů v rámci Neformální restrukturalizace
Jedním z klíčových mechanismů Neformální restrukturalizace má být tzv.
přerušení vymáhání jednotlivých nároků. Tento instrument omezuje
individuální výkon nároků věřitelů vyjma nesplacených pohledávek
zaměstnanců. Opatření má sloužit zejména jako obrana proti věřitelům,
kteří nejsou ochotni jednat o restrukturalizaci a své nároky hodlají
nadále vymáhat individuálně.
O přiznání tohoto opatření má rozhodovat soud. Jelikož hrozí, že by
tento instrument mohl být ze strany společností usilujících o
restrukturalizaci zneužíván, mohou se jednotliví věřitelé obrátit na
soud, aby opatření neudělil, či již přiznané opatření zrušil. Délka
trvání opatření o přerušení vymáhání by standardně neměla překročit 4
měsíce. Příslušná korporace by v jejím průběhu měla připravit plán
restrukturalizace.
Mezi další dopady uvedeného přerušení vymáhání patří mimo jiné: i)
suspense povinnosti podat dlužnický insolvenční návrh, ii) omezení práva
dotčených věřitelů odstoupit od smluv či bránit plnění z již uzavřených
smluv, iii) právo korporace požadovat jmenování odborníka na
restrukturalizaci. Zmíněná opatření by měla ulehčit restrukturalizaci a
zajistit ochranu společnosti před dodavateli, kteří by jinak přestali
plnit.
Financování dlužníků na pomezí úpadku a navrhované řešení
V rámci naší bankovní praxe jsme nesčetněkrát narazili na výraznou
neochotu bank a jiných subjektů podílet se na refinancování dlužníků na
pomezí úpadku. Řada klientů totiž nechtěla podstoupit riziko, že by
poskytnuté financování mohlo být následně rozporováno v rámci
insolvenčního řízení odpůrčími žalobami. To platí především u transakcí
s mezinárodním aspektem, kdy do hry vstupuje několik odlišných právních
úprav insolvenčního práva. Častokrát je však refinancování stávající
úvěrové angažovanosti, resp. zvýšení jejího objemu jednou z podmínek
zachování provozu závodu a odvrácení úpadku.
Návrh v tomto ohledu nabízí řešení, a to vynětí transakcí z působnosti
odpůrčích žalob podle insolvenčního práva. Návrh dále členským státům
umožňuje přiznat pohledávkám z nového financování přednostní postavení
oproti ostatním pohledávkám přihlášeným do insolvenčního řízení.
Návrh touto ochranou sleduje zejména zvýšení motivace subjektů
k poskytnutí financování nezbytného nejen k provedení plánu
restrukturalizace, ale též k zajištění provozu závodu v průběhu
vyjednávání o restrukturalizaci. Naše zkušenosti totiž ukazují, že bez
zajištění cash-flow lze jen velmi těžko zabránit snížení hodnoty
společnosti do doby, než bude potvrzen plán restrukturalizace.
Stinnou stranu ochrany nového financování nicméně představuje riziko,
že restrukturalizovaná společnost by mohla mechanismus zneužít a uzavřít
nevýhodné financování, aniž by jej bylo možné později přezkoumat.
Funkce odpůrčích žalob je přitom v případném insolvenčním řízení často
stěžejní, neboť jejím prostřednictvím je možné se domáhat neúčinnosti
právních úkonů, v jejichž důsledku byli poškozeni věřitelé. V případě
neúspěchu Neformální restrukturalizace hrozí, že v následném
insolvenčním řízení budou v důsledku nového financování ohroženy
oprávněné zájmy jiných věřitelů.
Z hlediska prevence před možným zneužitím má být věřitelům poskytnuta
dvojí ochrana, a to kvantitativní i kvalitativní. Ochrana bude
poskytnuta pouze pro financování, které bude nezbytně důležité pro další
pokračování každodenní činnosti dlužníka nebo pro jeho přežití do
potvrzení plánu restrukturalizace. Pokud budou transakce nového
financování provedeny podvodně nebo ve zlém úmyslu, budou proti nim moci
ostatní věřitelé brojit.
Co bude dál?
Návrh je v současnosti projednáván pracovními orgány Rady EU a jeho
konečná podoba pravděpodobně podlehne dalším úpravám. Zásadnější než
konečná podoba směrnice nicméně bude způsob transponování úpravy do
českého právního řádu. Pokud bude Návrh přijat, přinese jeho transpozice
několik dvojsečných ustanovení. Ačkoliv se Návrh snaží zavést řadu
pojistek proti zneužití jednotlivých instrumentů, je otázkou, zda bude
ochrana dostatečná, nebo zda nová úprava přinese více škody než užitku.
Zda půjde o první, či druhou variantu, pak ukáže zejména kvalita
transpozice. Možné další trhliny odhalí až její případná aplikace
v praxi.
[1] Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady
o rámcích pro preventivní restrukturalizaci, druhé šanci a opatřeních ke
zvýšení účinnosti postupů restrukturalizace, insolvence a oddlužení a o
změně směrnice 2012/30/EU.