Nové finanční limity pro zadávání veřejných zakázek a nález Ústavního soudu k rozhodování úředníků o vynaložení veřejných finančních prostředků
20. 11. 2019
Autoři: Adéla Havlová, František Korbel, Romana Derková
Snížení finančních limitů pro zadávání veřejných zakázek od 1. 1. 2020
Po dvou letech nastavila Evropská komise („Komise“)
opětovně nové finanční limity pro zadávání veřejných zakázek, které určují
hranici mezi podlimitními a nadlimitními zakázkami, a to s účinností od
1. 1. 2020. Učinila tak prostřednictvím nařízení Komise vydaných dne
30. 10. 2019, kterými došlo ke změně jednotlivých zadávacích směrnic
v části upravující prahové hodnoty pro nadlimitní veřejné zakázky. Zároveň
upravila Komise prostřednictvím svého Sdělení 2019/C 370/01 ze dne 31. 10. 2019
odpovídající hodnoty finančních limitů v národních měnách.
Důležitou informací je, že poprvé v historii
přistoupila Evropská komise ke snížení částek finančních limitů. K dosažení
hodnoty nadlimitní veřejné zakázky tak bude od ledna 2020 docházet už při
nižších finančních částkách než nyní.
Pro srovnání a lepší orientaci uvádíme
v přehledné tabulce níže porovnání aktuální výše finančních limitů se
stavem účinným od 1. ledna 2020, a to při zadávání veřejných zakázek veřejnými
zadavateli a při zadávání sektorových veřejných zakázek.
Finanční limity při zadávání veřejných zakázek (směrnice 2014/24/EU)
do 31. 12. 2019
od 1. 1. 2020
a) VZ na stavební práce
5 548 000 € 149 224 000 Kč
5 350 000 € 137 366 600 Kč
b) VZ na dodávky a služby zadávané ústředními orgány státní správy
144 000 € 3 873 000 Kč
139 000 € 3 568 964 Kč
c) VZ na dodávky a služby zadávané veřejnými zadavateli na nižší úrovni
221 000 € 5 944 000 Kč
214 000 € 5 494 664 Kč
d) VZ na sociální a jiné zvláštní služby
750 000 € 20 172 000 Kč
750 000 € 19 257 000 Kč
Finanční limity při zadávání sektorových veřejných zakázek (směrnice 2014/25/EU)
do 31. 12. 2019
od 1. 1. 2020
a) VZ na dodávky a služby, soutěže o návrh
443 000 € 11 915 000 Kč
428 000 € 10 989 328 Kč
b) VZ na stavební práce
5 548 000 € 149 224 000 Kč
5 350 000 € 137 366 600 Kč
c) VZ na sociální a jiné zvláštní služby
1 000 000 € 26 897 000 Kč
1 000 000 € 25 676 000 Kč
Pro rozhodnutí,
kterou výši finančního limitu použít, a tedy jaký režim zadávání zvolit, bude
rozhodující datum zahájení zadávacího řízení, neboť předpokládaná hodnota
veřejné zakázky zadávané v zadávacím řízení se stanoví k okamžiku
zahájení zadávacího řízení. Zvýšená pozornost bude potřeba v případě
využití zákonných výjimek pro podlimitní zakázky – skutečnost, že se jedná o
podlimitní zakázku, musí být podle § 16 odst. 5 zákona o zadávání veřejných
zakázek naplněna k okamžiku uzavření smlouvy.
Především u zadávacích řízení
připravovaných v závěru letošního roku s plánovaným vyhlášením
v roce 2020 bude třeba pečlivě ověřit, zda se bude jednat o nadlimitní
zakázku či nikoliv.
Podle plánu
legislativních prací vlády dojde k předložení návrhu nařízení vlády[1],
které stanoví nové finanční limity a částky pro účely zákona o zadávání
veřejných zakázek, v průběhu prosince 2019.
Závěrem
dodáváme, že nařízení Komise mění pouze hraniční hodnoty mezi podlimitními a
nadlimitními zakázkami. Národní limity stanovené pro veřejné zakázky malého
rozsahu (tj. 2 mil. Kč pro dodávky a služby a 6 mil. Kč pro stavební práce)
zůstávají nadále zachovány.
Podle nálezu Ústavního soudu nemohou být úředníci při
rozhodování „jednou nohou ve vězení“
Ústavní soud se nálezem II. ÚS
698/19 ze dne 24. 9. 2019 zastal státních úředníků při jejich rozhodování o
účelnosti a hospodárnosti vynaložených finančních prostředků. Učinil tak v kauze
tehdejšího náměstka ministra financí („stěžovatel“),
který v době výkonu své funkce zadal v reakci na nález Ústavního
soudu o regulaci hazardu dvě veřejné zakázky v celkové hodnotě 1 464 399
Kč, jejichž předmětem bylo vypracování dvou právních analýz týkajících se
regulace hazardu v rámci samostatné působnosti obcí.
Podle názoru Obvodního soudu pro
Prahu 1 (který byl následně potvrzen Městským soudem v Praze a Nejvyšším
soudem ČR) bylo zadání externích analýz nehospodárné a nadbytečné, neboť
stěžovateli musel být předem znám jejich výsledek, navíc analýzu bylo možné
zpracovat vlastními kapacitami ministerstva financí. Z uvedeného důvodu
byl stěžovatel uznán vinným za porušení povinností při správě cizího majetku,
za což mu byl uložen podmíněný trest odnětí svobody, peněžitý trest a dále
povinnost k náhradě škody poškozené strany, tj. České republice –
Ministerstvu financí – ve výši odpovídající celkové hodnotě zadaných zakázek.
Ústavní soud se v nálezu
ztotožnil s procesními námitkami stěžovatele, že z rozsudku vůbec
nevyplývá, jak byl prokázán úmysl stěžovatele a na základě jakých důkazů
obvodní soud rozhodl o jeho vině. Dle stěžovatele nemělo ministerstvo kapacitu
vlastních právních expertů a zadání externích analýz tak bylo odůvodněné a
v souladu s interními předpisy, navíc provedené dle instrukcí
nadřízeného ministra, tudíž v souladu s péčí řádného hospodáře.
Podle názoru Ústavního soudu,
jenž přihlédl i k „dobové“ situaci, ve které stěžovatel jednal, která byla na
ministerstvu financí po vydání nálezu Ústavního soudu o regulaci hazardu velmi
hektická, se stěžovatel nedopustil žádného zjevného individuálního excesu, ale
postupoval formálně obvyklým způsobem a podle interních pravidel. Obecné soudy
nezohlednily při posouzení případu některé důkazy, čímž porušily právo
stěžovatele na spravedlivý proces, zaručený Listinou základních práv a svobod,
a nerespektovaly ani zásadu presumpce neviny, zásadu in dubio pro reo (v pochybnostech ve prospěch) ani podpůrnou funkci
trestního práva, které se aplikuje až v případě, kdy jiné prostředky práva
uplatnit nelze.
V případě porušení právních
předpisů, jejichž společným rysem je důraz na odbornou péči a účelné, řádné a
hospodárné využívání peněžních prostředků k plnění funkcí státu, bylo
podle Ústavního soudu na místě zvážit, zda je skutečně nezbytné přistoupit
k aplikaci trestněprávních institutů a zda nebylo vhodnější přistoupit
k jiným právním prostředkům. Jinými slovy ne každé iracionální,
nehospodárné či dokonce protiprávní jednání dosahuje takové intenzity společenské
škodlivosti, že musí být nutně potrestáno prostředky trestního práva. Ty musí
být využívány pouze v případě, nepřichází-li v úvahu použití jiných
prostředků (tzv. princip ultima
ratio). Při menší míře škodlivosti jednání lze uvažovat např. o odpovědnosti
v rámci pracovněprávního vztahu.
Ve vztahu k zásadě ultima
ratio Ústavní soud konstatoval: „Pokud by
totiž tato zásada neplatila, pak by mohla nastat i situace, kdy by každý vedoucí
pracovník byl příslovečně ‚jednou nohou ve vězení‛, což by reálně mohlo vést k
alibismu, nerozhodnosti a ke zlidovění rčení, podle kterého ‚kdo nic nedělá,
ani nic nezkazí‛. Od vedoucích pracovníků se přitom očekává pravý opak:
invence, kreativita a schopnost nést za svoje rozhodnutí i odpovědnost, která
však má být vedena v trestněprávní rovině teprve v krajním případě.“[2]
Ústavní soud proto vyhověl
ústavní stížnosti a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1, spolu s usnesením
Městského soudu v Praze a Nejvyššího soudu, zrušil.
Názor Ústavního soudu bude podle našeho názoru možné
aplikovat jak ve veřejné sféře, tak i obecně pro interpretaci zásady postupovat
s péčí řádného hospodáře.