20. 3. 2020
Autoři: Adéla Havlová, Romana Derková
Vláda České republiky
vyhlásila na území České republiky nouzový
stav, z důvodu ohrožení zdraví výskytem koronaviru.[1] Zadavatelé musí
zajistit razantní opatření a tím i nezbytné
zakázky, jako jsoudodávky nadezinfekční prostředky, zdravotnický materiál, bezdotykové vybavení či související
služby, a to rychle. Kromě toho
vzniká potřeba i dalších zakázek, které nebude možné poptat standardním
způsobem. Níže nabízíme stručný
přehled, jak lze tyto zakázky realizovat rychle, jednoduše a zároveň
v souladu s pravidly zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání
veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů („ZZVZ“).
Ať již zadavatel zvolí jakýkoliv postup, podstatné je, aby kromě
formálních požadavků dle ZZVZ pamatoval na základní pravidlo péče řádného hospodáře. Doporučujeme
evidovat si důvody nezbytnosti zakázek, odůvodnění jejich hospodárnosti
z pohledu ceny, rozsahu a podmínek, ale i důvody pro určení konkrétního
dodavatele. Nouzová situace může přirozeně omezit činnost
zadavatele i dodavatelů, ale i tak se hodí provést základní průzkum „od stolu“
a zaznamenat jeho výsledky.
1) Obecná výjimka v rámci zvláštních
bezpečnostních opatření
Usnesením vlády došlo
k vyhlášení nouzového stavu v režimu zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém
řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů
(„krizový zákon“). Jednou
z výjimek dle § 29 písm. c) ZZVZ, kdy zadavatel není povinen postupovat
v zadávacím řízení, je i výjimka pro nákupy související
se zvláštním bezpečnostním opatřením, která výslovně odkazuje mj. na krizový
zákon. Výjimku lze použít, pokud není
možné provést opatření formou zadávacího řízení, přičemž podle našeho
názoru je tím myšleno zadávací řízení v otevřené formě při dodržení
zákonných lhůt. Využití této výjimky tak stojí vedle možnosti použít pro tento typ nákupu JŘBU (viz níže), přičemž
volba je na zadavateli.[2]
Současná krizová situace, kdy každý den hraje zcela zásadní roli (a opatření
vlády se zpřísňují), odůvodňuje postup dle této výjimky pro nákupy, které jsou
nezbytné a souvisí s bezpečnostním opatřením (zejména roušky, dezinfekce
apod.).
2) Jednací řízení bez uveřejnění z důvodu
krajní naléhavosti
Další možností je využít jednací řízení bez uveřejnění („JŘBU“) dle §
63 odst. 5 ZZVZ, coby nejméně
formalizovaný druh zadávacího řízení dle ZZVZ. JŘBU lze využít na širší okruh zakázek, než které umožní
§ 29 písm. c) ZZVZ. Zadavatel
v JŘBU nemusí reflektovat prakticky žádné povinnosti ohledně zveřejnění
veřejné zakázky či lhůt pro podání nabídky. Řízení se zahajuje už samotným
oslovením dodavatele, jednáním nebo výzvou k předložení nabídky. Může
probíhat neformálně a podmínky může zadavatel v jednání měnit podle
potřeby. Hospodářská soutěž je v tomto případě legitimním způsobem
omezena i jen na jednoho, nebo na užší okruh dodavatelů, s ohledem na stav
krajní naléhavosti. Podle rozhodnutí
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“)
by měl zadavatel i tento postup využívat pouze na nezbytně nutné nákupy.[3] Míra
podrobnosti prokázání podmínek v JŘBU musí být poměřována rozsahem krizové
situace a potřebou jednat nezbytně rychle.
Podmínky
pro postup v JŘBU
Podle našeho názoru není
sporu o tom, že první dvě podmínky pro JŘBU dle § 63 odst. 5 ZZVZ jsou
naplněny. Současná situace vykazuje dostatečně intenzivní stav krajní
naléhavosti a tento stav, tj. rychlost
a intenzita šíření viru, ale i přijímaná bezpečnostní opatření, nemají
v podmínkách ČR ani EU obdoby. Třetí podmínkou pro JŘBU je
nemožnost dodržet lhůty pro otevřenější způsob zadání. Jde zejména o lhůtu pro podání nabídek a
tzv. blokační lhůty pro námitky.[4] Naprosto minimální lhůta pro otevřené
řízení se bude pohybovat na úrovni 5– 6 týdnů (bez námitek či jiného opravného
prostředku). Pro nezbytné dodávky a služby, které takovýto odklad nesnesou,
máme podmínky JŘBU za splněné.
Povinnosti zadavatele v JŘBU
I v JŘBU má zadavatel povinnosti posuzovat kvalifikaci a ověřit zaknihování
akcií a údaje o skutečném majiteli. Byť to dikce ZZVZ neuvádí, domníváme
se, že při legitimním přímém zadání formou JŘBU není namístě nutně trvat na formálním
naplnění těchto požadavků. V současné situaci se může zadavatel dostat do
situace, kdy nebude schopen požadavky ověřit, a z pohledu situace na trhu
a péče řádného hospodáře převáží zájem na získání dodávek i od takového
dodavatele. Při takovém přímém zadání zřejmě nebude mít nedodržení požadavků
ZZVZ vliv na výběr dodavatele. V případě přezkumu by Úřad neměl dovodit
přestupek a ukládat sankci, neboť „ovlivnění výběru“ je jedním
z podstatných znaků přestupku.[5] Zadavatel
by však neměl opomenout povinnost uveřejnit oznámení o zadání zakázky ani
samotné smlouvy v registru smluv. V případě nadlimitních veřejných
zakázek ústředních orgánů státní správy platí též informační povinnost vůči
vládě bez zbytečného odkladu po uzavření smlouvy.[6]
3)
Dělení předmětu veřejné zakázky?
Zadavatelé mohou při aktuálních nákupech dezinfekčních prostředků denní potřeby řešit otázku, zda se nákupem dalších prostředků nevystavují riziku tzv. dělení zakázek. Za stěžejní pokládáme fakt, že potřeba nákupu dezinfekčních prostředků v tomto množství vznikla nepředvídatelně. Spotřeba je odvislá i od délky trvání a rozsahu mimořádných opatření, jakož i dopadů na chování dotčených osob, takže rozsah zpravidla nelze spolehlivě určit. Podle našeho názoru může zadavatel využít (zatím) stávajícího znění § 19 odst. 3 ZZVZ a uzavřít jednotlivé smlouvy s konkrétními dodavateli, a to dle svých aktuálních potřeb, resp. dle dostupnosti zboží na trhu a aktuální cenové nabídky.
Současná situace přináší řadu neobvyklých témat a otázek ve všech oblastech práva a ZZVZ není výjimkou. Aktuální otázky bedlivě sledujeme a jsme intenzivně zapojeni do jejich řešení. Neváhejte se na nás obrátit s jakýmkoliv dotazem nebo podnětem, ať již jste zadavatel veřejných zakázek, nebo dodavatel či kontrolní orgán. Náš tým pro veřejný sektor, čítající 25 členů, propojuje zkušenosti a informace z velkého množství projektů. Rádi budeme naše know-how sdílet a pomůžeme s efektivním řešením každé otázky.
—
[1] Usnesení Vlády České republiky ze dne
12. 3. 2020 č. 194 na dobu 30 dnů.
[2] Srov. rozsudek Nejvyššího správního
soudu sp. zn. 5 Afs 48/2013 ze dne 30. 5. 2014.
[3] Srov. například rozhodnutí Úřadu č. j.
R0305/2016/VZ-07889/2017/323/ZSř ze dne 3. 3. 2017.
[4] Srov. § 246 ZZVZ.
[5] Srov. § 263 odst. 2 ZZVZ a § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ.
[6] Srov. usnesení vlády České republiky ze dne 22. 3. 2017 č. 208.
PDF ke stažení