Aktualizováno 9. 2. 2022

Nacházíme se v mimořádně obtížném a citlivém období. V reakci na vyhlášení nouzového stavu na území České republiky a zavádění vládních opatření, která mají zásadní vliv na ekonomickou situaci, podnikatelskou činnost i běžný život občanů, jsme se rozhodli poskytovat aktuální a komplexní informační servis týkající se právních a daňových dopadů koronavirové pandemie.
Pokud byste potřebovali s dopady koronavirové krize na Vás a Vaše podnikání poradit, neváhejte se na nás obrátit. Věříme, že jako největší nezávislá právnická firma ve střední Evropě je HAVEL & PARTNERS výborně vybavena pro řešení krizových situací. Zřídili jsme mimo jiné specializovanou pracovní skupinu, která koordinuje řešení veškerých právních, daňových, ale i ekonomických otázek týkajících se následků situace způsobené covid-19, sdílí s kolegy nejlepší postupy a obratem řeší potřeby našich klientů.
Přehled aktuálních opatření v ČR
Průběžně pro Vás aktualizujeme přehled hlavních opatření souvisejících s krizí covid-19 v České republice a přinášíme Vám články a informace k jednotlivým vládním nařízením a jejich dopadům.
Infoservis Ministerstva zdravotnictví ČR naleznete zde, podrobněji k aktuálně platícím pravidlům se pak dočtete na vládním covid portále zde.
Přestupky v době koronavirové
Soudy již zrušily mnoho restriktivních opatření, která měla zabránit šíření koronaviru. Jak se to projeví v odpovědnosti za přestupky spočívající v porušení těchto opatření? A s jakými přestupky se vlastně setkáváme? Přečtěte si článek Kateřiny Staňkové, který vyšel v Právním rádci.
Možnosti veřejné podpory v souvislosti s COVID-19
Selektivní daňové výhody či náhrady zaměstnancům, dotované úroky či státní záruky za úvěry, přímé dotace na výzkum, vývoj a výrobu na boj s covid-19. Česká republika implementovala řadu nástrojů podpory na základě tzv. Dočasného rámce COVID podpor vydaného Evropskou komisí (o Dočasném rámci jsme informovali zde, o jeho aktualizaci zde).
Nejpodstatnější novinkou vycházející ze čtvrtého doplnění Dočasného rámce v říjnu 2020 bylo zahájení nového programu „COVID – Nepokryté náklady“. Tento program umožňuje nárokovat náhradu 60 % nepokrytých nákladů (ztráty určené dle mezitímní účetní závěrky). Výhodou je to, že čerpaná dotace se nezapočítává do limitu covidových peněžních podpor (1,8 mil. eur). Účast v programu nelze kombinovat s programy COVID 2021 a kompenzačním bonusem OSVČ, kombinovat ji lze nicméně s programem „Antivirus“ a sektorovými programy jako např. „COVID – Ubytování“ a „COVID – Kultura“.
V rámci šesté aktualizace Dočasného rámce v listopadu 2021 pak Evropská komise vydala dva nové tituly podpory „Investiční podpora udržitelného oživení“ a „Podpora solventnosti“. Nový limit pro výši covidových podpor byl stanoven na 2,3 mil. eur.
Pandemie a zadávání veřejných zakázek
Zadavatelům veřejných zakázek a jejich dodavatelům zveřejňuje v době pandemie na svých webových stránkách Ministerstvo pro místní rozvoj jednotlivá doporučení a stanoviska.
V oblasti veřejného sektoru aktuálně významněji rezonují zejména témata „velké“ novely zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, projednávané nyní v Poslanecké sněmovně (1. čtení), a otázek souvisejících s odpovědným zadáváním, zejména v návaznosti na novelu ZZVZ účinnou od 1. 1. 2021, tedy otázek nesouvisejících s pandemickou situací. Dílčí novela ZZVZ týkající se výjimek pro nákupy Správy státních hmotných rezerv byla odmítnuta Senátem a nyní ji opakovaně projednává Poslanecká sněmovna. K tomuto tématu Vám v případě zájmu můžeme poskytnout bližší informace.
Zajímá Vás, jak v době pandemie dodržet zákon o zadávání veřejných zakázek a přitom rychle nakupovat hygienické, ochranné a zdravotnické prostředky, bezdotykové vybavení či další související dodávky a služby? Jak si poradit s prokazováním kvalifikace a skutečného majitele? Stručný návod určený především zadavatelům veřejných zakázek naleznete zde.
Návrh zákona „Lex Covid“ jako pomocná ruka v krizovém období
Na krizi na jaře 2020 reagoval zákon č. 191/2020 Sb. označený rovněž jako tzv. Lex Covid justice, kterým došlo k řadě významných změn v oblasti insolvenčního práva. Základní přehled informací k tomuto zákonu jsme zveřejnili zde.
Na podzim 2020 pak došlo ke schválení nového zákona nazvaného jako Lex Covid justice II, který navazuje na předchozí úpravu a obnovuje řadu již dříve dostupných opatření s cílem znovu odlehčit podnikům v potížích. Podrobnosti se dočtete zde.
Upozorňujeme, že od 1. července 2021 se povinnost podnikatelů a obchodních společností podat dlužnický insolvenční návrh obnovila v plném rozsahu. Více zjistíte zde.
Dopad vládních opatření na život zaměstnanců a zaměstnavatelů
Pracovní život většiny lidí se v posledních dnech obrátil zcela naruby. Některé společnosti přerušily provoz, jiné využívají práci na home office, některé ale naopak potřebují získat další posily. Naše pracovněprávní skupina všechny tyto situace řeší a pro Vás v posledních týdnech připravila hned několik článků reagujících na jednotlivá vládní opatření. Jaké možnosti nabízí v této době zákoník práce, a to včetně shrnutí důležitých doporučení pro zaměstnavatele i zaměstnance, se dozvíte zde.
V souvislosti s koronavirovou pandemií přistoupila řada zaměstnavatelů na rozsáhlá opatření a jedním z těch nejčastějších je práce z domova. Právě na tzv. „home office“ jsme se zaměřili i v našem aktuálním newsletteru, ve kterém zaměstnavatelům přinášíme devět důležitých praktických tipů, na co si dát při přechodu zaměstnanců na „home office“ pozor z hlediska ochrany osobních údajů.
Připomeňte si také pravidla pro pracovní cesty do zahraničí, která platila již před vypuknutím pandemie a v souvislosti s rozvolňováním protiepidemických opatření je nutné brát je znovu v potaz.
Program „Antivirus“ pro zaměstnavatele
Pro koho je program „Antivirus“ na podporu zaměstnanosti určen? V jaké výši jsou poskytovány jednotlivé příspěvky státu a jaké jsou jednotlivé úkony při podávání žádosti o tyto příspěvky? Odpovědi na tyto a další otázky jsme pro Vás shrnuli zde.
Podpora pro osoby samostatně výdělečně činné
Program přímé podpory osob samostatně výdělečně činných, které byly ekonomicky zasaženy důsledky šíření koronaviru, byl schválen Parlamentem České republiky a podepsán prezidentem. Shrnuli jsme pro Vás, kdo má na podporu 25 000 Kč nárok, kam a jakým způsobem podávat žádost o bonus a v neposlední řadě také to, jakým kontrolám bude výplata bonusu podléhat. Aktualizované informace k tématu pro vás kolegové z daňového týmu připravili v tomto článku.
Koronavirová pandemie a její dopad na nemovitostní trh
Již od vypuknutí koronavirové krize se naše advokátní kancelář aktivně zapojuje také do řešení jejích negativních dopadů na právní vztahy k nemovitostem. O změnách na nemovitostním trhu týkajících se smluvních vztahů mezi pronajímatelem a nájemcem, úvěrových smluv na financování koupě komerčních objektů, smluv o dílo ve stavebnictví či smluv budoucích se dočtete v našem Real Estate flashi zde. Jaká ustanovení přináší návrh zákona o zmírnění krizových dopadů na nájemce, jsme shrnuli v našem dalším článku zde. Ucelené informace k programu Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem „COVID – nájemné“ Vám pak nejnověji přinášíme zde.
Smluvní vztahy v čase COVID-19
Jak koronavirus ovlivňuje sjednanou cenu? Může být důvodem ospravedlňujícím neplnění povinností ze smluv? Za jakých podmínek může dojít ke změně nebo zániku závazků? A jaký vliv má současná situace například na dlouhodobé smluvní vztahy, nájmy, koupě, mezinárodní dopravu nebo dovoz a vývoz zboží? To se dozvíte v našem newsletteru věnovaném tématu odběratelsko-dodavatelských vztahů, který shrnuje odpovědi na nejčastější klientské dotazy.
Jak na uzavírání smluv, jednání s úřady a pracovněprávní změny na dálku
České právo již delší dobu umožňuje uzavírat smlouvy a uskutečňovat právní jednání elektronicky, tj. i když se obě strany nemohou potkat. Během koronavirové krize a přísných opatření týkajících se osobního kontaktu mezi lidmi je taková možnost pro občany mimořádně důležitá. V článku našich odborníků specializujících se na elektronizaci v právu se mimo jiné dočtete, co všechno je aktuálně možné vyřídit na dálku či jaké výhody a využití má elektronický podpis.
Seriál o povinnostech a rizicích pro členy statutárních orgánů v době krize
Korporátní tým naší advokátní kanceláře průběžně připravuje sérii newsletterů týkající se povinností a rizik pro členy statutárních orgánů obchodních korporací v době koronavirové krize. První část je věnována obecnějším principům souvisejícím s péčí řádného hospodáře a odpovědností statutárních orgánů v rámci krizového řízení. Druhá část se detailněji zaměřuje na specifické povinnosti v kontextu aktuální mimořádné situace a přibližuje postup při přijímání tzv. koncernových opatření. Ve třetí části se dočtete o konkrétních aspektech spojených s rozdělováním a výplatou zisku a případném návrhu na vyslovení neplatnosti usnesení valných hromad.
Dopady pandemie nejen v souvislosti s vyhlášením 2. nouzového stavu
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu od 5. října 2020 Vám přinášíme souhrnný přehled dopadů pandemie, jednotlivých opatření a související legislativy do vybraných oblastí práva, které mohou mít vliv na vaše životy či podnikání.
Obrana proti nepřiměřeným cenám během nouzového stavu
Krize covid-19 má bezpochyby dopady i na poptávku po některých komoditách, a vede tak k jejich celkovému nedostatku. V praxi se bohužel často setkáváme s případy zneužití této situace a účtování excesivních cen. Jak se chránit proti porušení regulovaných cen, neúměrnému zkrácení nebo zneužití výhodnějšího hospodářského postavení v situacích, kdy nemůže zasáhnout ÚOHS, jsme pro Vás shrnuli v aktuálním Competition Flashi.
Co přináší schválení liberačních daňových balíčků
Jsme nejen právní, ale také daňová kancelář, a reagujeme proto pružně i na daňové aspekty současného stavu. Skupina našich daňových poradců pro Vás ve svých newsletterech shrnuje ty nejpodstatnější dopady schválení tzv. Liberačního daňového balíčku 1 a Liberačního daňového balíčku 2. Dozvíte se v nich, jaké jsou změny lhůt pro podání daňového přiznání, co znamená pojem „home office“ z daňového pohledu a v kontextu náhrady nákladů nebo k jakým úpravám dochází u plateb pojistného na důchodové a zdravotní pojištění u OSVČ.
Pomáháme podnikatelům řešit dotované financování
Koronavirová krize má bezpochyby velmi nepříjemné dopady na podnikatelskou činnost. Pro klienty, kteří již mohli pocítit první ekonomické ztráty, jsme vydali newslettery "COVID I", "COVID II" a "COVID PLUS", ve kterých představujeme možnosti rychlé pomoci prostřednictvím bezúročného provozního financování pro malé a střední podnikatele i větší společnosti. V rámci kanceláře jsme rovněž založili úzce specializovanou pracovní skupinu, jež sdružuje partnery z klíčových oblastí relevantních pro dluhové financování či finanční regulaci.
Nouzový stav a jeho právní režim
Pokud Vás zajímá, jak funguje krizové řízení při nouzovém stavu vyhlášeném z důvodu všeobecného ohrožení zdraví či jakou roli hrají Ústřední krizový štáb, vláda a jednotlivá ministerstva, přečtěte si newsletter, jehož autory jsou naši specialisté na oblast veřejného sektoru. Mimo jiné v něm přehledně shrnují, jaká základní lidská a politická práva mohou být v rámci krizových opatření vládou dotčena nebo omezena.
Lhůty ve správních řízeních v době nouzového stavu
V dalším z našich Public Flashů shrnují experti kanceláře na veřejný sektor obsah stanoviska Ministerstva vnitra ČR, které upravuje lhůty v rámci správních řízení v době trvání nouzového stavu. Potřebujete znát aktuální nastavení lhůt pro adresáty veřejné správy, lhůt pro správní orgány či lhůt pro zápis do seznamu kvalifikovaných dodavatelů? Odpovědi naleznete zde.
Dostupnost zdravotnických prostředků
S odkazem na výjimečné okolnosti způsobené pandemií koronaviru schválil Evropský parlament dne 17. dubna 2020 změnu nařízení o zdravotnických prostředcích, jejímž hlavním cílem je zajistit zejména dostupnost zdravotnických prostředků na trhu. V dalším vydání Pharma Flashe Vám přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího v souvislosti se změnou tohoto nařízení.
Soutěžní právo v době velké globální hrozby
Proč pravidla soutěžního práva nabývají v době pandemie na ještě větší důležitosti, se dozvíte na našem blogu v tomto článku. Náš tým specializovaný na hospodářskou soutěž v něm prakticky popisuje aktuální situaci v kontextu protisoutěžních dohod, zneužití dominantního postavení, spojování podniků či veřejné podpory v krizovém období. Upozorňuje, že některé země už přistoupily k uvolnění soutěžních pravidel v postižených sektorech.
Nejčastější otázky a odpovědi
Nenašli jste odpověď na svoji otázku? Podívejte se na náš blog, kde mimo jiné pravidelně aktualizujeme seznam nejčastějších otázek a odpovědí, které s našimi klienty řešíme.