23. 3. 2020
Autoři: Robert Nešpůrek, Richard Otevřel, Jitka Soukupová Ivančíková
Možná jste již měli možnost
přečíst si naše newslettery, týkající se vyhlášeného nouzového stavu nebo shrnující
dopady pandemie COVID-19 na zaměstnavatele. Jedním z mnoha efektů této
pandemie je masový přesun práceschopného obyvatelstva na tzv. home office –
práci z domova. Jakkoliv toto téma může být pro někoho samozřejmé a pro
některé provozy naopak nepředstavitelné, reálně zažíváme bezprecedentní
využívání tohoto způsobu práce. Mnoho z Vás tak nyní řeší kromě
technického zajištění i právní problémy související s prací z domova,
informování o zdravotním stavu zaměstnanců za účelem organizace práce, ukládání
dat do cloudu a vytvoření virtuálního pracoviště. Navíc mnohé IT společnosti
zareagovaly na novou situaci bezplatnou nabídkou softwarových řešení pro
videokonference.
Při řešení organizace práce nezřídka překotným způsobem (což je naprosto pochopitelné vzhledem k obdobnému způsobu zavádění nouzových opatření na vládní úrovni) už ale společnosti pozapomínají na aspekty ochrany osobních údajů, které spolu s pandemií nepřestaly platit. I za takto mimořádné situace je nezbytné dodržovat zákony, včetně GDPR, nechceme-li se po překonání nynější krize probudit do ještě větších strastí, než které působí přímo či nepřímo řádící virus SARS-CoV-2. To potvrdil i Evropský sbor pro ochranu osobních údajů ve svém prohlášení.[1]
Pojďme se společně podívat
na devět praktických doporučení, jak zvládat home office bezpečně.
Problém č. 1: Seznamy zaměstnanců v karanténě,
popř. nakažených zaměstnanců
Zpracovávání
informací o zdravotním stavu zaměstnance představuje zpracování tzv. zvláštní
kategorie osobních údajů dle čl. 9 GDPR. Zaměstnavatel je oprávněný takovouto
informaci zpracovávat za účelem plnění povinností vyplývajících
z pracovního práva a práva sociálního zabezpečení [čl. 9 odst. 2 písm. b)
GDPR]. Navíc dle ustanovení § 101 zákoníku práce má zaměstnavatel povinnost
zajistit bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců. Tudíž je možné vést evidenci
zaměstnanců s příznaky koronaviru anebo zaměstnanců, kteří po návratu
z rizikových oblastí jsou v karanténě. Zaměstnavatel však nesmí
zveřejňovat seznamy těchto zaměstnanců, může pouze informovat o celkovém počtu
zaměstnanců v karanténě.
Problém č. 2: Testovací verze a
bezúplatné poskytnutí programů na videokonference, sdílené pracoviště, cloudová
řešení
Dříve než
společnost využije nabídky IT firem, měla by zvážit několik aspektů: (i) jak je
celé navrhované řešení koncipováno: kde jsou servery, kam se ukládají
informace, kdo má přístup k datům a odkud firmy zajišťují technickou
podporu – často jsou uložiště v cloudu a servery po celém světě a přístup
je zajišťován společnostmi mimo EU. Firma, která využívá takovéto řešení, je
pak odpovědná za zajištění legálnosti přeshraničního přenosu osobních údajů,
aniž by často věděla, že k němu dochází; (ii) připojení do videokonference
– mělo by být možné pouze po připojení přes VPN (Virtual Private Network), obzvláště
mají-li být součástí rozhovorů důvěrné informace, tím se zajistí zabezpečení
přenosu dat sdílených během konference; (iii) mělo by být znemožněno nahrávat
soubory do dočasně používaného programu na videokonference, aniž byste si
ověřili, kde přesně jsou údaje uchovávány a kdo k nim má přístup; (iv) to
samé se týká případných nahrávek videokonferencí.
Problém č. 3: Nahrávání
videokonferencí
Mezi
základní principy stanovené v čl. 5 GDPR patří transparence. Tento princip
vyžaduje, aby účastníci telekonference byli předem informování, nejlépe
v pozvánce k ní, že hovor se bude nahrávat. Pokud některý účastník chce
položit dotaz, ale nechce být u toho nahrávaný, měl by mít možnost dotaz
položit předem formou e-mailu anebo chatu. Také je nezbytné na začátku
videokonference informovat všechny účastníky o nahrávání. Kromě toho je
nezbytné stanovit pravidla (i) jaké telekonference je možné nahrávat a za jakým
účelem, (ii) kam se budou nahrávky ukládat, (iii) kdo k nim bude mít
přístup a (iv) jak dlouho se budou uchovávat.
Problém č. 4: Jak sdílet dokumenty a
složky
Zaměstnanci
potřebují sdílet často objemné soubory dat. Za účelem zabezpečení dat, nejen
osobních, ale i obchodních důvěrných informací, musí být nastaven způsob, jak
soubory sdílet a vyvarovat se sdílení formou bezúplatných uložišť, která nejsou
dostatečně zabezpečena. Doporučené jsou sdílené disky, popř. cloudová řešení
s omezeným přístupem (s nutností přihlášení se svým loginem a
heslem). Samotné zaslání pravidel e-mailem by bylo postačující za předpokladu,
že máme 100% jistotu, že taková pravidla budou zaměstnanci dodržovat, což
obvykle chybí. Předejít neoprávněnému sdílení lze pouze tak, že zaměstnanec se
na stránky uložišť nedostane, tj. vybrané webové stránky budou na tzv. blacklistu.
Problém č. 5: Stěhování šanonů
Práce může
vyžadovat práci s fyzickými dokumenty. Zaměstnanci by měli minimalizovat
přemísťování papírových dokumentů. Když už je nezbytné si domů nějaké dokumenty
odnést, zaměstnanec musí s dokumenty obsahujícími osobní údaje nakládat
obezřetně, aby nedošlo k jejich ztrátě v MHD anebo si z nich
dítě neudělalo leporelo. Je vždy na zvážení, jestli není bezpečnější práci
rychle udělat na pracovišti, a vyhnout se tak riziku ztráty dokumentů a tím
porušení čl. 32 GDPR.
Problém č. 6: Kontrola zaměstnance
na home office
Zaměstnavatel má legitimní důvod kontroly zaměstnance na home office, včetně přiděleného agenturního zaměstnance. Vedle kontroly prostřednictvím telefonu může využívat různé softwary, které sledují čas, jaký zaměstnanec stráví u počítače, anebo chattery, které evidují, jak dlouho je uživatel již neaktivní. Za účelem naplnění principu transparentnosti zaměstnavatel musí zaměstnance o kontrole informovat. Není možné naistalovat zaměstnancům do počítače software, který monitoruje čas strávený u počítače, aniž by o tom věděli – naopak zaměstnancům musí být naprosto zřejmé, jakým způsobem je jejich pracovní doba evidovaná, když to není obvyklý příchod a odchod z pracoviště. Současně je třeba se vyvarovat unáhleným závěrům při použití těchto automatických metod – pokud povaha práce zaměstnance nespočívá v permanentní práci s počítačem, ale může například studovat písemné podklady, pak neaktivita chatu, resp. vypnutý laptop, nemůže být podkladem pro automatickou výtku, že daný zaměstnanec nepracuje (na rozdíl třeba od pracovníka call centra, kde je takováto souvislost naopak zřejmá). Také je doporučené stanovit, kdo bude oprávněný ke kontrole zaměstnanců (pověřený zaměstnanec) a jaká opatření může vůči ostatním zaměstnancům přijmout. Bez dostatečného informování zaměstnanců nelze informaci o neplnění pracovních úkolů použít ani za účelem nápravných opatření vůči zaměstnanci (např. výtka).
Problém č. 7: Phishing
Bohužel ani mimořádná situace nevede ke snížení phishingových útoků. Naopak, s poklesem ekonomických aktivit a potenciálnímu snížení množství pracovních e-mailů zaměstnanci spíše kliknou na lákavý odkaz v e-mailu anebo se přihlásí přes falešný portál. I Úřad pro ochranu osobních údajů nabádá společnosti k opatrnosti.[2] Zaměstnavatelé by měli apelovat u zaměstnanců na zvýšenou obezřetnost a zvýšit ochranu formou firewallů, aby snížili množství phishingových e-mailů, které se dostanou až k zaměstnanci. Pokud má společnost zavedený systém e-learningu, může být toto období s nižším vytížením využito právě ke vzdělávání, včetně počítačové bezpečnosti.
Problém č. 8: Bezpečnostní incident
Ztráta šanonu nebo
neoprávněný přístup k osobním údajům v případě vydařeného phishingu
může naplnit definici porušení zabezpečení osobních údajů dle čl. 33 GDPR. V takovémto
případě je zaměstnavatel povinen informovat Úřad pro ochranu osobních údajů ve lhůtě
72 hodin od zjištění incidentu, anebo od okamžiku, kdy k němu došlo.
Vyplatí se připomenout všem zaměstnancům pravidla bezpečného nakládání s (nejen
osobními) údaji, neboť rozptýlená práce mimo objekty zaměstnavatele a obvyklý
zabezpečený síťový perimetr zvyšuje jak riziko samotného incidentu, tak i jeho
pozdějšího odhalení. Zaměstnanci by se současně neměli bát informovat
zaměstnavatele o možném incidentu a ten by incident měl konzultovat se svým
pověřencem anebo právníkem.
Problém č. 9: Sankce
Stanovení pravidel bez sankcí bývá neúčinné. Doporučeným řešením je stanovit pravidla pro práci z domova ve formě vnitřního předpisu dle ustanovení §305, resp. 306 zákoníku práce, který stanoví i případné sankce za nedodržení. Směrnice musí být šitá na míru Vaší organizaci a Vašim zaměstnancům, např. v případě operátorů nezapomeňte ve směrnici uvést, že při vyřizování hovorů by měli být v samostatné místnosti bez rodinných příslušníků, vytištěné dokumenty by měly být zaneseny zpět do firmy k bezpečné likvidaci, jakmile to bude možné, uzamykání obrazovky počítače by mělo být samozřejmostí i doma.
[1] https://edpb.europa.eu/news/news/2020/statement-edpb-chair-processing-personal-data-context-covid-19-outbreak_en
[2] Dne 19. 3. 2020 Úřad pro ochranu osobních údajů sdílel tento článek: https://www.novinky.cz/komercni-clanky/clanek/podvodne-e-maily-zneuzivaji-aktualni-kauzy-cilem-jsou-vase-data-40316964
PDF ke stažení