21. 6. 2018
Zdroj: Ekonom (21. 6. 2018, s. 38)
Zatímco globální trh fúzí a akvizic se pohybuje v rekordních číslech, Česko i region střední Evropy si drží stabilní úroveň. „Akviziční trh nezaznamenává nějaký výrazný boom. U nás očekáváme podobný počet i velikost transakcí jako loni,“ popisuje dění na trhu Jaroslav Havel, řídící partner advokátní kanceláře Havel & Partners. Podle něj bude přibývat spíše středních transakcí, což do jisté míry souvisí i s generační obměnou v podnicích střední a menší velikosti. Jedním z důvodů je, že mladí potenciální nástupci často nechtějí byznys rodičů přebírat.
Jak moc se projevuje na trhu generační obměna?
Generace průkopníků soukromého podnikání v Česku, kteří se dnes
většinou blíží důchodovému věku, již přemýšlí o odpočinku. Svoje podíly
tedy převádějí na potomky, nebo je prodávají, což stále častěji sledují
private equity fondy. Zaměřují se na firmy určité velikosti
ze zajímavých podnikatelských odvětví a na jejich vlastníky a zjišťují,
zda mají v rodině nástupce, nebo ne. Tento trend je patrný především
u středních a menších transakcí.
Půjde to i do třetí generace? Podle statistik první generace
porevolučních podnikatelů ještě většinou zvládne podnik předat, ale
do té třetí linie se to už jen tak někomu nepovede…
Předání na druhou generaci se podle statistik celosvětově
podaří asi třetině firem, při dalším předávání jsou čísla ještě méně
optimistická. Jen deset procent zvládne předání na třetí generaci, tři
procenta na čtvrtou a méně než jedno procento na pátou generaci. Nám
tato čísla chybí, protože tradici rodinných firem zpřetrhal socialismus,
ale třeba už rozdíl mezi Českem a Slovenskem je patrný. Na Slovensku,
které je více katolické, měli podnikatelé dost často brzy děti.
Podíváme-li se na ně dnes, tak je jim kolem 50 let a hodně často mají
potomky ve svých podnicích. Vychází to i z kultury, která se mnohdy
odráží ve firmách. Rodiny tam většinou drží víc pohromadě než u nás.
Také se projevuje to, jak se mění společnost. Děti ve třetí generaci
často chtějí dělat něco jiného.
Vidíte v tom nějaký posun?
Celé téma rodinných firem se během posledních let zásadně
proměnilo. Byl jsem před více než 10 lety, ještě před krizí, v Benátkách
na konferenci o fúzích a akvizicích a také rodinných firmách. Tehdy
jsem si uvědomil ten významný rozdíl mezi Západem, kde bylo téma
mezigenerační výměny již aktuální, a naším regionem, kde se o předávání
rodinných firem ještě téměř ani nemluvilo. Když jsme se vrátili, začali
jsme se připravovat, až tento trend dorazí i do České republiky
a na Slovensko.
Dala vám doba za pravdu?
Do jisté míry ano. Řekl bych, že jsme měli příležitost být mezi
právníky první v Česku, kdo začal řešit nástupnictví, případně
dědictví. Již tehdy jsme vysvětlovali movitým klientům, kteří měli
potomky, že by měli o budoucnosti svého majetku rozhodnout ještě
za života a nenechávat to na zákonné úpravě, která vůbec nezohledňuje
konkrétní rodinné poměry. Občas bylo složité takové lidi přesvědčit,
protože řada porevolučních podnikatelů měla jakýsi pocit nesmrtelnosti.
Měly by být také rodinné firmy řešené nějakou speciální legislativou, jak navrhuje asociace malých a středních podniků?
Jsem sice právník, takže bych měl možná tvrdit, že ano, protože
každá nová legislativa advokátům přináší práci, ale především hájím
zájmy našich klientů a opravdu si nemyslím, že by jim specifická úprava
rodinných firem jako takových pomohla. Spíše naopak. Podle mě podstata
demokracie a kapitalismu v ekonomické oblasti spočívá v tom, že regulaci
určuje volný trh, je jí co nejméně a všichni mají rovný přístup
k podnikání. A pokud už musíme případně něco regulovat, mělo by to být
například v zájmu podpory strategických oborů.
Řešíte jako právní kancelář častěji i snahu domácích investorů investovat v zahraničí?
Určitě ano. Poskytovali jsme poradenství ve více než 80 zemích světa a na všech kontinentech kromě Antarktidy.
Kam míří Češi nejčastěji?
Převažují sousední země, jako je Rakousko, Německo, ale také
Itálie, Španělsko či Francie. Stále častěji vidíme i Balkán, hlavně
Bulharsko a Rumunsko, protože jsou to levnější, ale rozvíjející se země,
kam mohou české firmy přinést svou zkušenost. A nejde jen o velké
finanční skupiny jako třeba PPF, KKCG či Penta.