17. 3. 2020
Autoři: Josef Hlavička, Petr Kadlec, František Korbel
Vláda vyhlásila nouzový stav na území celého státu z
důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronavirového
onemocnění COVID-19 na základě ústavního zákona č. 110/1998 Sb., a to s účinností od 12. března 2020 od 14:00 na
dobu 30 dnů.
Stěžejním orgánem
krizového řízení je dle zákona č. 240/2000 Sb. v rámci vyhlášeného
nouzového stavu vláda.
Ta je v době trvání nouzového stavu oprávněna na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně
nutném rozsahu vydávat tzv. krizová
opatření a na základě nich omezit základní práva jako právo na
nedotknutelnost osoby a nedotknutelnost obydlí, shromažďovací právo,
vlastnické a užívací právo (nařídit poskytnutí věcných prostředků, strpět užití
nemovitosti), právo na podnikání, právo na stávku a svobodu pohybu a pobytu. Vláda dále může omezit právo
držet a nosit střelné zbraně, omezit finanční operace a vstup na území státu jiným
státním příslušníkům. Rovněž je oprávněna ukládat pracovní povinnosti a
výpomoci a nařizovat provádění staveb. Vláda dále může nařídit přednostní
zásobování vybraných skupin obyvatel, nařídit hlášení přechodné změny pobytu
delšího než 3 dny. Za omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí
věcného prostředku, vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci náleží
dotčené osobě náhrada. Stát je dále povinen nahradit škodu způsobenou dotčeným
osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními.
Rozhodnutí o krizových opatřeních se zveřejňují v
hromadných informačních prostředcích a vyhlašují se Sbírce zákonů https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/. Účinnosti nabývají okamžikem,
který se v rozhodnutí stanoví.
Pracovním orgánem vlády pro řešení krizových situací
je Ústřední krizový štáb. Jeho
složení a činnost upravuje Statut Ústředního krizového štábu, který schvaluje
vláda.
Ministerstva a jiné
ústřední správní úřady zajišťují připravenost na řešení krizových situací v
jejich působnosti. Koordinační role
náleží Ministerstvu vnitra. Ministr vnitra řeší případné rozpory v oblasti
krizového řízení. Ministerstvo vnitra zajišťuje řešení krizových situací
souvisejících s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem (realizace zákazu
vstupu na území státu, zákaz shromažďování, apod.) za účasti Policie České
republiky a hasičských záchranných sborů. Vláda je oprávněna nasadit k provádění
krizových opatření též vojáky v činné službě.
Klíčová role náleží za dané situace pochopitelně Ministerstvu zdravotnictví (zajišťuje nákup a distribuci léčivých přípravků, rozhoduje o rozsahu akutní lůžkové péče), krizový zákon dále výslovně stanoví pravomoci Ministerstvu dopravy, v souvislosti s energetickou infrastrukturou Ministerstvu průmyslu a obchodu a České národní bance. Pro zajištění připravenosti na úrovni územních samosprávných celků na řešení krizových situací disponují zákonem stanovenými pravomocemi i krajské úřady a obecní úřady, resp. hejtmani a starostové. Krajské úřady a obce s rozšířenou působností zřizují krizové štáby jako své pracovní orgány. Jde o výkon veřejné správy v přenesené působnosti.
Nouzový stav je výjimečnou situací, kdy dochází k ohrožení životů, zdraví nebo majetkových hodnot anebo vnitřního pořádku a bezpečnosti. Na rozhodnutí vydaná během nouzové stavu se (až na výjimky) nevztahuje správní řád (nelze se proti nim odvolat). Porušení krizových opatření je přestupkem, za nějž mohou být ve správním řízení ukládány vysoké pokuty. S ohledem na povahu některých krizových opatření však nejsou vyloučeny ani dopady v rovině trestněprávní.
Koronavirové onemocnění COVID-19 bylo nařízením
vlády zařazeno do seznamu nakažlivých lidských nemocí, jejichž šíření může být
trestným činem – trestný čin šíření
nakažlivé lidské nemoci lze přitom spáchat i z pouhé nedbalosti. Obecně
přitom platí, že spáchání jakéhokoliv
trestného činu v době krizové situace představuje přitěžující okolnost.
Pokud budete mít k tématu další otázky, neváhejte se obrátit na náš právní tým.
PDF ke stažení