10. 6. 2019
Autoři: Robert Neruda, Ivo Šimeček, Martin Rott
V nedávné době
byla přijata Směrnice o nekalých obchodních praktikách mezi podniky při prodeji
potravin. Tato oblast byla dlouho v zorném úhlu unijních orgánů, hledaly
se dostatečné důvody pro regulaci a její správná forma. Mezitím mnoho zemí
přistoupilo k vlastní, vnitrostátní regulaci – mezi nimi všechny státy Visegrádské
čtyřky. Česká právní úprava je přitom považována za jednu
z nejpřísnějších, resp. Česko se může pochlubit velmi přísnou aplikační
praxí ze strany kontrolního orgánu. Co tedy směrnice přináší a co lze čekat od
její implementace v tuzemském prostředí? Na to se pokusíme stručně
odpovědět v tomto vydání Competition Focus.
Historie
Evropská komise („Komise“) začala analyzovat fungování dodavatelského
řetězce v oblasti potravin již na sklonku roku 2008, a to v reakci na
nárůst cen zemědělské produkce. Jedním z klíčových poznatků byla existence
asymetrie ve vyjednávací síle mezi podniky patřícími do různých článků tohoto
řetězce. Ačkoliv jsou rozdíly v tržní síle v obchodních vztazích běžné,
v případě dodávek potravin má dle Komise tato nerovnováha častěji své
vyústění v nekalých obchodních praktikách. Hospodářsky silnější hráči si zkrátka
dokáží do smluv prosadit ujednání ve svůj prospěch.
Pro řešení zvolila Komise nejprve
cestu doporučení. Vydala Zelenou knihu o nekalých obchodních praktikách[1] a vyzvala členské státy k řešení tohoto
problému vhodným a přiměřeným způsobem. Pouze 8 členských států dosud nepřijalo
žádnou legislativu. Ve způsobech, kterými členské státy problematiku řeší, ale
existují velké rozdíly – většina států zvolila regulaci, některé jiné naopak samoregulační,
dobrovolné iniciativy mezi účastníky trhu.
Na základě výzvy Evropského
parlamentu[2] a následného
zjištění, že členské státy nesplnily většinu z jejích doporučení,[3] předložila
Komise v dubnu 2018 návrh směrnice. Dne 17. 4. 2019 pak byl návrh směrnice
přijat a poté publikován pod č. 2019/633 (dále jen „Směrnice“).
Směrnice byla zvolena
jako vhodný nástroj k zajištění přijetí požadovaného minimálního standardu
v podobě eliminace zjevně nekalých obchodních praktik. Zároveň umožňuje členským
státům zvolit způsob, kterým budou příslušná pravidla integrována do jejich
právních řádů. Členské státy mají nyní čas do 1. 5. 2021 na přijetí
odpovídajících transpozičních zákonů. Příslušná národní úprava pak musí nabýt
účinnosti nejpozději 1. 11. 2021.
V případě mnoha států nebude
zřejmě docházet k zásadním změnám již existující legislativy, která je
často přísnější než požadavky Směrnice. To bude zřejmě i případ České
republiky, kde je problematika zakázaných smluvních ujednání a nekalých
obchodních praktik při prodeji potravin regulována zákonem o významné tržní
síle[4] („ZVTS“) a kde je dozor nad dodržováním
tohoto zákona svěřen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („ÚOHS“).
Pojďme se krátce podívat na
srovnání obou norem.
Kdo
má být chráněn a před kým?
Směrnice pro ochranu dodavatele
zvolila tzv. relativní koncept, podle kterého jsou dodavatelé chránění pouze
proti odběratelům větším, než jsou oni samotní. Základní kritérium představuje
obrat dosažený dodavatelem a odběratelem. Směrnice zavádí pět prahových hodnot
obratu dosaženého dodavatelem, které kopírují obratové hodnoty pro definici
mikropodniku (maximálně 2 mil. EUR), malého (do 10 mil. EUR) a středního podniku
(do 50 mil. EUR).[5]
K nim přidává další dvě hodnoty (do 150 mil. a do 350 mil. EUR). Na
vztahy s dodavateli dosahujícími obratu přes 350 mil. EUR se Směrnice
neuplatní. Dodavatel je navíc chráněn jen v případě, že obrat odběratele je
vyšší než maximální hodnota obratu v kategorii, kam spadá příslušný dodavatel.
Např. dodavatele s obratem 23 mil. EUR Směrnice chrání jen proti
obchodním praktikám odběratelů, kteří dosáhli obratu přesahujícího 50 mil. EUR.
Naproti tomu zákaz zneužití
významné síly podle ZVTS se aplikuje vůči odběratelům – obchodním řetězcům
a jejich aliancím, kteří mají významnou tržní sílu, přičemž zavádí domněnku, že
jde o odběratele, jejichž obrat převyšuje 5 mld. Kč (cca 200 mil. EUR). Aktuální
znění zákona je přitom ze strany ÚOHS de
facto vykládáno jako absolutní koncept – v aplikační praxi se ochrana
obecně vztahuje na všechny dodavatele, bez ohledu na jejich tržní sílu, resp. výši
obratu. Oproti ZVTS tak Směrnice předvídá uplatnění pravidel proti nekalým
praktikám u širší skupiny odběratelů (nemusí mít ani zdaleka 5 mld. Kč),
avšak současně jen ve vztahu k dodavatelům, kteří dosahují určitého
(nižšího) obratu než příslušný odběratel. Současně se nemusí jednat jen o
praktiky obchodních řetězců, ale i odběratelů na vyšších úrovních
distribučního řetězce (zpracovatelé a prostředníci).
Jaké
jednání je nekalé?
Směrnice za nekalé obchodní
praktiky obecně považuje „postupy, které
se výrazně odchylují od zásad poctivého obchodního styku, jsou v rozporu s
dobrou vírou a poctivým jednáním a jsou jednostranně zavedeny jedním obchodním
partnerem vůči druhému.“ Na rozdíl od ZVTS Směrnice ale neobsahuje
generální klauzuli, uvádí pouze výčet celkově patnácti zakázaných obchodních
praktik (skutkových podstat) vyskytujících se v souvislosti s prodejem
potravin.
Tyto praktiky rozděluje do dvou
skupin. Do první skupiny patří devět skutkových podstat, které jsou vždy zakázány
bez dalšího. Druhá skupina zahrnuje dalších šest praktik, zakázaných jen v
případě, pokud nejsou srozumitelně a jednoznačně sjednány při uzavření smlouvy
o dodávkách mezi odběratelem a dodavatelem.
Vždy zakázané obchodní praktiky
U několika skutkových podstat, které
Směrnice řadí do první skupiny, již ZVTS obsahuje konkrétní přísnější úpravu. V prvé
řadě jde o zákaz sjednávání splatnosti kupní ceny delší než 30 dní v případě
potravin podléhajících rychlé zkáze a 60 dní v případě ostatních potravin.
Podle ZVTS splatnost kupní ceny nesmí přesáhnout 30 dní ode dne dodání zboží u
všech potravin. Obdobně Směrnice zakazuje vyžadování plateb od dodavatele,
které se nevztahují k prodeji potravin. Přísnější úprava ZVTS zakazuje
sjednávání nebo získávání plateb či jiných plnění, za které nebyla poskytnuta
služba nebo jiné protiplnění, ale také takových, které jsou nepřiměřené hodnotě
poskytnutého protiplnění. Dalším případem je Směrnicí stanovená povinnost na
žádost dodavatele písemně potvrdit podmínky smlouvy o dodávkách zboží –
ZVTS stanovuje bez dalšího povinnou písemnou formu pro jakékoli smlouvy mezi odběratelem
v pozici významné tržní síly a jeho dodavateli, kdy do této smluvní úpravy
je navíc nutné zahrnout i povinné obsahové náležitosti dle §3a ZVTS (např. 3%
limit pro poskytování služeb odběratelem dodavateli).
Další skutkové podstaty upravené
ve Směrnici nejsou v ZVTS upraveny takto konkrétně. Jsou však součástí
některých z širších zvláštních skutkových podstat zneužití významné tržní
síly podle § 4 odst. 2 ZVTS. Mezi tyto praktiky patří jednak
jednostranné změny podmínek smlouvy o dodávkách týkající se četnosti,
načasování nebo objemu zásobování či dodávek, norem jakosti nebo cen potravin,
ale také požadování náhrady škody po dodavateli v případě, že škoda nebyla
způsobena zaviněným jednáním dodavatele. Obě tyto praktiky by mohly být podle
ZVTS kvalifikovány jako uplatňování smluvních podmínek, které vytvářejí
výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran, tedy dle §
4 odst. 2 písm. a) ZVTS.
Některé další praktiky zakázané Směrnicí
by mohly být posouzeny jako zneužití významné tržní síly podle generální
skutkové podstaty, případně § 4 písm. a) mířícího na nerovnováhu stran, nebo
písm. b) zacíleného na požadování plnění bez přiměřeného protiplnění. Směrnice
zakazuje odběratelům vyžadovat kompenzaci nákladů vynaložených na řešení
stížností zákazníků týkajících se dodavatelova zboží, pokud není důvod stížností
zaviněn dodavatelem. Obdobná praktika ve vztahu k pokutám uloženým
kontrolním orgánem je zakázaná dle § 4 odst. 2 písm. h) ZVTS. Je tedy
pravděpodobné, že i praktika týkající se náhrady škody bude považována za
zneužití významné tržní síly podřaditelné pod současný text ZVTS. Další dvě zakázané
praktiky jsou nezákonné získání a zneužití obchodního tajemství a odvetná
obchodní opatření odběratele v případě, že dodavatel uplatňuje svá
práva vyplývající ze smlouvy nebo zákona; k porušení Směrnice přitom má
postačovat i jen vyhrožování odvetnými kroky. Na všechny tyto tři praktiky by zřejmě
bylo možné aplikovat generální skutkovou podstatu podle § 4 odst. 1 ZVTS.
Konečně, mezi vždy zakázané nekalé
obchodní praktiky upravené ve Směrnici patří zákaz rušit objednávky potravin
podléhajících rychlé zkáze v tak krátké lhůtě, že dodavatel objektivně nemůže
nalézt alternativu pro prodej těchto potravin nebo jejich jiné zpracování. Podle
Směrnice je takto krátkou lhůta kratší než 30 dní. ZVTS přitom explicitně
nereguluje rušení objednávek – za zneužití významné tržní síly považuje pouze
sjednávání práva na vrácení nakoupených potravin (mimo případy podstatného
porušení smlouvy). V úvahu tak připadá aplikace generální klauzule
v případech, kdy by rušení objednávek bylo možné kvalifikovat jako
zneužití významné tržní síly. V praxi je přitom běžné, že odběratelé
objednávají (právě) čerstvé zboží méně než 30 dnů před dodáním – v takovém
případě by podle striktního výkladu Směrnice neměli mít možnost objednávku
následně zrušit vůbec. Jedná se tedy zjevně o citlivé téma a bude ještě
otázkou, jak bude toto ustanovení v kontextu ZVTS interpretováno.
Praktiky povolené za předpokladu srozumitelného sjednání
Do druhé skupiny Směrnice řadí
dalších šest obchodních praktik, které jsou zakázané pouze v případě, že
nejsou srozumitelně a jednoznačně sjednány při uzavření smlouvy o dodávkách
mezi odběratelem a dodavatelem.
Prvními dvěma praktikami jsou
vratky neprodaných potravin dodavatelům a přijímání plateb za zalistování,
vystavování nebo skladování potravin. I zde je úprava ZVTS přísnější. Zatímco
podle Směrnice jsou tyto praktiky za splnění výše uvedených předpokladů
dovolené, ZVTS výslovně označuje sjednávání nebo uplatňování vratek zboží i zalistovací
poplatky za zvláštní skutkové podstaty zneužití významné tržní síly.
Dle Směrnice musí být ve smlouvě také jednoznačně
sjednány podmínky, za nichž má dodavatel nést náklady na slevové akce pro
prodej potravin pořádané odběratelem. Stejně tak musí být sjednány platby za
reklamu, marketing a za pracovníky zajišťující úpravu prostor využívaných pro
prodej zemědělských produktů a potravinářských výrobků dodavatele.
Tato pravidla nepředstavují pro
ZVTS nic nového, neboť – jak již bylo uvedeno – podle ZVTS musí být veškeré
smlouvy mezi odběratelem a dodavatelem sjednány písemně. Smlouva musí obsahovat
výši ceny, výši slev (i promočních slev) a výši veškerých peněžních plnění
dodavatele. Výše plnění (dle stávající interpretace ÚOHS i plateb za marketing)
je přitom navíc omezena na 3 % z ročních tržeb dodavatele u daného
odběratele (§ 3a písm. a) ZVTS). Marketingové služby poskytované odběratelem je
navíc třeba posuzovat z hlediska přiměřenosti. Hodnotit bude ÚOHS to, zda
je odběratelem za platbu dodavatele poskytnuto přiměřené protiplnění (§ 4 odst.
2 písm. b) ZVTS). Úpravu v ZVTS tak lze i zde považovat za přísnější,
jelikož dle Směrnice jsou tato ujednání za podmínek jednoznačnosti a
srozumitelnosti bez dalšího přípustná.
Požadavky
na výkonný orgán
Směrnice též stanovuje
minimální povinnosti států za účelem efektivního vymáhání Směrnicí stanovených pravidel.
V prvé řadě je po členských státech vyžadováno, aby určily vhodný orgán,
který bude dohlížet na dodržování zákazů. Za účelem zvýšení efektivity mají také
členské státy umožnit podávání podnětů, a to jak ze strany dodavatelů, tak i ze
strany organizací sdružujících producenty potravin. Na vyžádání má pak orgán
zajistit zachování anonymity osoby podávající podnět, ale také jakýchkoliv
dalších informací, jejichž zveřejnění by bylo v rozporu se zájmy této
osoby. Tyto požadavky již česká úprava splňuje, včetně možnosti utajení
identity dodavatele v případě, že o to požádá a tuto svou žádost řádně
odůvodní.
Směrnice stanovuje
též minimální sadu pravomocí dohlížejícího orgánu. Ten musí mít zejména pravomoc
šetřit na základě své iniciativy nebo podnětu, právo vyžadovat od odběratelů
i dodavatelů potřebné informace, pravomoc provádět neohlášená místní šetření a
vydávat sankční rozhodnutí.
ZVTS již dnes všechny
požadavky splňuje, když příslušné pravomoci svěřil ÚOHS.
Komentář
Roberta Nerudy
Jakkoli jsem byl k zvláštní
veřejnoprávní úpravě dodavatelských vztahů v oblasti potravin vždy spíše
skeptický, přijetí Směrnice vítám. Její text ukazuje, že k řešení této
složité problematiky lze přistupovat citlivě a cíleně, přičemž tento úspěch
připisuji předcházející široké debatě, jíž se zúčastnily všechny relevantní
subjekty. Mám pocit, že základní principy přijaté regulace jsou intuitivně
pochopitelné, a proto mohou být všeobecně, tedy oběma stranami, akceptované.
Bohužel, to stejné nelze říci o
stávajícím, přísném a velmi obecném znění ZVTS. Jeho ustanovením rozumí málo i právní
experti, rozsáhlá smluvní omezení nevyhovují nejen odběratelům, ale ani mnohým
dodavatelům.
Stávající ZVTS je zjevně
přísnější, Směrnice to připouští. Obávám se, že toto bude hlavní argument
obhájců stávajícího znění ZVTS, proč jeho přísnost zachovat. Skutečně, úprav
ZVTS vynucených transpozicí Směrnice bude třeba minimum (za nejvýznamnější lze
považovat rozšíření okruhu dotčených odběratelů). Z úst zástupců
Ministerstva zemědělství a Parlamentu již opravdu opakovaně zaznělo, že úprava
zneužití významné tržní síly se v důsledku Směrnice nebude zmírňovat.
My bychom si přáli pravý opak,
totiž aby se transpozice Směrnice stala příležitostí pro racionální revizi
prospěšnosti některých konceptů a zákazů obsažených v ZVTS. Jeho aplikace
ukázala, že některá omezení prostě nedávají smysl nikomu (3% pravidlo). I
v České republice bychom měli přejít k relativnímu konceptu významné
tržní síly, protože jen ten dává ekonomický smysl a odpovídá selskému rozumu.
Jestliže obhajoba absolutního konceptu ze strany ÚOHS byla motivována aplikační
jednoduchostí, návod ve Směrnici názorně ukazuje, že relativní koncept lze
zavést i s pomocí relativně jednoduchého kritéria vzájemných obratů, aniž
by se aplikace příslušné právní úpravy stala nemožnou či příliš složitou.
Věřím, že odstranění
generální klauzule, redukce okruhu zakázaných praktik pouze na ty předvídané
Směrnicí a zakotvení relativního konceptu založeného na obratových poměrech by
velmi pomohlo spontánní akceptaci ZVTS mezi jeho adresáty i odbornou
veřejností. A to aniž by se to negativně dotklo spotřebitelů či ekonomiky jako
celku.
[1] Zelená kniha o nekalých
obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci
v oblasti potravinového a nepotravinového zboží, COM/2013/037 final – 2012.
[2] Usnesení Evropského
parlamentu ze dne 7. června 2016 o nekalých obchodních praktikách v
potravinářském dodavatelském řetězci, 2015/2065(INI).
[3] Komise vydala řadu doporučení
v rámci Zprávy Komise Evropskému parlamentu a Radě o nekalých
obchodních praktikách mezi podniky v rámci potravinového řetězce ze dne
29. 1. 2016, COM(2016) 32 final.
[4]
Zákon č. 395/2009 Sb., o
významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a
jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů.
[5] Doporučení Komise ze dne
6. května 2003 týkající se definice mikropodniků, malých a středních podniků, 2003/361/EC.
PDF ke stažení