22. 3. 2018
Zdroj: pravniprostor.cz (22. 3. 2018)
Hlavní problém odpovědnosti poskytovatelů služeb informační společnosti
spočívá v otázce pasivity a aktivního vědomí o protiprávnosti
zpracovávaných informací, říká v rozhovoru pro Právní prostor Mgr.
František Korbel, Ph. D. Se svým příspěvkem na téma Ne-odpovědnost
poskytovatelů služeb informační společnosti v digitálním světě vystoupí
na kongresu Právní prostor 2018.
Co si představit pod pojmem služby informační společnosti?
Na první pohled by se snad mohlo zdát, že něco pro specialisty
v oblasti IT, ale to je omyl. Jde v podstatě o vše, co v elektronickém
světě používáme všichni každý den. Telefon, datové připojení, wi-fi,
internetové vyhledávače, informační servery, diskusní fóra, úložiště.
Ale pak i některé procesy na pozadí, které využíváme, aniž bychom o tom
věděli, zejména caching.
Během kongresu budete hovořit především o odpovědnosti poskytovatelů
těchto služeb. Za co všechno mohou být poskytovatelé odpovědní?
Zcela nepochybně jsou odpovědní za své jednání. Jako každý
podnikatel a člověk. To, o čem se ale budeme bavit, je uživatelský
obsah. Tedy přenášené nebo ukládané informace uživatelů těchto služeb.
A tam je situace podstatně složitější. A je též předmětem ostrých sporů
mezi poskytovateli služeb, nositeli práv k informacím, uživateli
a jejich zájmovými skupinami. Tyto otázky mají i výrazný ústavní rozměr
(právo na informace vers. ochrana majetkových a osobnostních práv)
a podléhají dopadům evropského práva a judikatury SD EU.
V rámci odpovědnosti existuje tzv. výjimka Safe Harbour. Co vyjadřuje?
Režim Safe Harbour (bezpečný přístav) vyjadřuje základní
princip úpravy omezení odpovědnosti poskytovatelů služeb informační
společnosti za uživatelský obsah vyjádřený ve směrnici o elektronickém
obchodu a v českém zákoně o některých službách informační společnosti.
Jde o soubor podmínek, které v různých situacích vylučují odpovědnost
poskytovatele služby. Bez nich by z hlediska odpovědnosti vůbec nebylo
poskytování služeb informační společnosti možné.
Podle jaké právní úpravy tedy budou poskytovatelé postihováni?
Pokud poskytovatel služby vybočí z hranic režimu Safe Harbour,
odpovídá v plném rozsahu podle občanského zákoníku. Hlavním problémem je
otázka pasivity poskytovatele služby oproti aktivnímu vědomí
o protiprávnosti zpracovávaných informací. Často rozhodují drobné
nuance. Popíšeme si to na rozdílech případů Google vers. Louis Vuitton
a L´Oréal vers. eBay řešených v judikatuře SD EU.
Jaké jsou sankce za porušení povinností poskytovatele?
To je trochu jiná otázka. Bavíme se tu primárně o odpovědnosti
v soukromém právu, takže klasická veřejnoprávní sankce zde není, není-li
současně spáchán přestupek nebo trestný čin, což samozřejmě nelze
vyloučit. Ale v soukromém právu nás zajímají spíše nároky, jaké vznikají
poškozené straně. Těch je obecně několik; od zdržovacího nároku, přes
náhradu škody až po satisfakci nemajetkové újmy.
S blížící se účinností GDPR se objevují otázky, jakým způsobem dál poskytovat přístup k WI-FI. Je konec nezabezpečeným sítím?
O tom bych chtěl také mluvit. Odbornou veřejnost vzrušil před
nedávnem rozsudek SD EU v případu Mc Fadden vers. Sony Music Germany.
Jeho aplikace by skutečně v mnoha případech znamenala konec bezplatného
připojení k internetu prostřednictvím veřejných wi-fi sítí bez hesla
a identifikace uživatele. V mnoha případech nejsou jiné alternativy
příliš reálné, viz pražské tramvaje či metro. Nicméně i v Německu byl
rozsudek kritizován a byl překonán legislativní změnou, která toto
připojení zase umožnila.
Jaké další kroky by měli hráči na poli poskytování služeb informační společnosti učinit?
Poskytovatelé služeb by měli vedle zákona plnit i standardy
dobré praxe a soft law. Zejména spolupracovat s důvěryhodnými
oznamovateli ilegálního obsahu a reagovat rychle na jeho notifikace.
Naopak nositelé práv by se měli zaměřit na zvýšení uživatelské nabídky
legálního přístupu zejména k audiovizuálnímu obsahu on-line, který není
valný a bohužel tak sám vytváří zdroj poptávky po jiném způsobu přístupu
k autorsky chráněným dílům.
Mgr. František Korbel, Ph. D.
Advokát, partner advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS. V letech
2007 – 2013 náměstek pro legislativu a informatiku několika ministrů
spravedlnosti. Od roku 2006 je členem Legislativní rady vlády. Člen
rozkladové komise prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, vedoucího
Úřadu vlády a ministra financí a poradní komise Ministra spravedlnosti.
Vysokoškolský učitel na katedře správního práva Právnické fakulty
Univerzity Karlovy. Problematiku práva na informace přednáší dlouhodobě
studentům výběrového semináře Právo na informace (posluchači z řad
povinných subjektů až po soudce v rámci Justiční akademie). Je autorem
a spoluautorem řady publikací k tomuto tématu a spoluautorem návrhu
zákona o registru smluv.