1. 1. 2019
Autoři: Ondřej Florián (partner), Alexandra Parnaiová (advokátní koncipientka)
Jak jsme Vás již dříve informovali, dne 1. 1. 2018 vešly v účinnost (prozatím) poslední části novely zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů („AML zákon“; AML – Anti Money Laundering), na základě kterých vznikla i evidence údajů o skutečných majitelích právnických osob („Evidence“). Statutárním orgánům všech právnických osob tím vznikla povinnost zajistit zápis údajů do Evidence, a zároveň vymezenému okruhu třetích osob vzniklo právo do Evidence nahlížet. Mezi tyto osoby patří i všichni zadavatelé veřejných zakázek. Evidence se tak postupně stala rovněž důležitým prvkem pro všechny právnické osoby, které uzavírají smlouvy s veřejným sektorem. Doporučujeme se proto s novými povinnostmi a fungováním Evidence seznámit zejména s ohledem na to, že lhůta pro registraci všech obchodních společností (tuto povinnost mají nejen akciové společnosti, ale také například společnosti s ručeným omezeným, které mají v obchodním rejstříku viditelně zapsané společníky fyzické osoby) uplynula dne 1. 1. 2019.
Zpřísnění právní úpravy
Důvodem
zpřísnění stávající AML legislativy jsou snaha zabránit zneužívání finančního
systému, zájem o odkrytí nepřehledných vlastnických struktur, jakož i
uchovávání stop po přesunech majetku vedoucích ke konkrétním osobám, které
majetek vlastní nebo s ním nakládají. V oblasti veřejných zakázek je
primárním účelem ověření, resp. vyloučení případného střetu zájmů u osob, které
v konkrétní zakázce mají vazby jak na zadavatele,
tak i na dodavatele. Tendence zpřísňování AML pravidel je
celosvětovým fenoménem, a není tak specialitou pouze České republiky.
Skutečným
majitelem je vždy konkrétní fyzická osoba (fyzické osoby). K podrobnější
definici skutečného majitele odkazujeme na náš článek pro měsíčník Právní rádce
(4/2017), dostupný zde.
Zmíněné
zpřísnění právní úpravy této oblasti není ovšem konečné. Na evropské úrovni již
byla přijata 5. AML směrnice, kterou musí do 10. 1. 2020 Česká republika účinně
transponovat do svého právního řádu. Další zpřísnění tak bude spočívat
v zavedení Evidence, která bude veřejná (minimálně v určitém rozsahu
a podobě), ve stanovení efektivních (citelných) sankcí jakož i kontrole
dodržování povinností evidence.
Evidence skutečných majitelů
Účinná novela AML zákona zavedla od 1. 1. 2018
povinnost právnických osob zapsaných
v obchodním rejstříku evidovat
v neveřejné části veřejných rejstříků aktuální údaje o skutečných
majitelích. Evidenci vede rejstříkový soud.
Kdo skutečného majitele zjišťuje?
Právnická osoba, resp. její
statutární orgán. Novela AML zákona totiž ukládá právnické osobě novou
povinnost vést a průběžně zaznamenávat aktuální údaje ke zjištění a
ověření totožnosti svého skutečného majitele, včetně údajů o skutečnosti, která
zakládá postavení skutečného majitele či jiného odůvodnění, proč je tato osoba
považována za skutečného majitele.
Pro výjimečné případy, kdy není
možno skutečného majitele dostupnými prostředky zjistit, zavádí právní fikci
s tím, že skutečným majitelem je v takovém případě fyzická osoba,
která je členem statutárního orgánu nebo zástupcem právnické osoby v tomto
orgánu. Ze stávající rozhodovací praxe soudů nicméně vyplývá, že si právnická
osoba nesmí jakkoli usnadňovat s vyhledáváním svého skutečného majitele
práci, a není možné bez dalšího přistoupit k výše zmíněné právní fikci a
označit za skutečného majitele statutární orgán.
Právnické osoby zapsané ve veřejných rejstřících
před dnem 1. 1. 2018 měly povinnost zapsat svého skutečného majitele do
Evidence do jednoho roku od účinnosti novely, tedy do 1. 1. 2019.
Sankce za
nedodržení povinnosti zapsání skutečného majitele AML zákon neupravuje a sankce
uvedené v zákoně o veřejných rejstřících se na nesplnění povinnosti
zapsat skutečného majitele vztahovat nebudou, Evidence není veřejným
rejstříkem. Právnické osobě tak nehrozí žádné přímé sankce. Nicméně nesplnění
povinnosti zapsat skutečného majitele může mít negativní důsledky. Právnická
osoba se kupříkladu vystavuje riziku podezřelosti při kontrole klienta
v souladu s AML zákonem či vyloučení ze zadávacího řízení při
neuvedení informací o skutečném majiteli na výzvu zadavatele v zadávacím
řízení. Současně statutární orgán společnosti, který nesplnil zákonnou
povinnost, tímto může porušovat péči řádného hospodáře.
Návrh na zápis údajů do Evidence lze učinit
pouze na formuláři, jehož náležitosti stanoví novela prováděcí vyhlášky
k zákonu o veřejných rejstřících, vydaná čerstvě pod
č. 459/2017 Sb. Rejstříkový soud je povinen údaje do evidence zapsat
do 5 pracovních dnů od podání návrhu na zápis údajů o skutečném
majiteli.
Co v Evidenci najdeme a kdo si
v ní počte?
Do Evidence
se zapisují následující údaje o skutečném majiteli: jméno a adresa místa
pobytu, datum narození a rodné číslo, státní příslušnost, údaj o skutečnosti
zakládající postavení skutečného majitele (např. údaj o podílu na hlasovacích
právech).
Výpis
z Evidence může získat zapsaná osoba a v omezeném rozsahu jen ten,
kdo prokáže zájem v souvislosti s předcházením trestným činům, které
jsou uvedeny v AML zákoně. Dálkový přístup k údajům poskytuje
Ministerstvo spravedlnosti ČR soudu, orgánům činným v trestním řízení,
správci daně a jiným orgánům, o nichž to stanoví zákon; mezi zákonem oprávněné
osoby spadají i zadavatelé veřejných zakázek.
Náš
korporátní tým je připraven Vám asistovat jak s identifikací a doložením
skutečného majitele, tak s jeho zápisem do Evidence skutečných majitelů.
PDF ke stažení