1. 2. 2019
Měsíc leden byl bohatý na novinky ve stavebním právu. Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR dokončuje věcný záměr pro zásadní rekodifikaci celého stavebního práva. Nadto ale vydal Ústavní soud ČR dva judikáty podstatné pro výstavbu.
Možné
rozšíření účasti spolků v povolovacích řízeních
K poslednímu lednovému
dni vydal Ústavní soud nález II. ÚS 1685/17. V něm sice zamítl ústavní
stížnost Hnutí Duha – Friends of the Earth Czech Republic namítající zejména
to, že spolek nebyl účastníkem sankčního řízení vedeného Českou inspekcí
životního prostředí (ČIŽP). Důvodem však bylo, že se ČIŽP námitkami Hnutí Duha
zabývala tak jako tak, i když spolek nepovažovala za účastníka.
Jinak ale Ústavní soud
konstatoval, že pokud by k okamžiku zahájení provádění předmětných činností
Správy Národního parku předcházela správní řízení o povolení výjimek ze zákonem
stanovených zákazů (§ 43 a § 56 zákona o ochraně přírody a krajiny), bylo by
v takových řízením zkoumáno, zda a případně v jakém rozsahu jsou
plánované činnosti zákonem zakázány. Takových řízení by se mohlo Hnutí Duha
jako environmentální spolek podle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny
(ZOPK) účastnit. Pokud se ale řízení nekonalo a zásah byl věcně posuzován až
v sankčním řízení, mělo mít Hnutí Duha i s odkazem na Aarhuskou
úmluvu právo se jej účastnit, ačkoliv to zákon jinak výslovně nepředpokládá.
Tento závěr může teoreticky
znamenat i následující interpretaci: dnes se v rámci výstavby pro účely
umísťování stavby již v určitých případech nevydává rozhodnutí podle § 56 zákona
o ochraně přírody a krajiny (výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště
chráněných druhů rostlin a živočichů) a § 8 (kácení stromů), ale
závazné stanovisko. Environmentální spolky již ale nemají automaticky právo se
územního řízení účastnit a k závěrům stanoviska podat své připomínky. Tj.
rozhodnutí Ústavního soudu připouští výklad, že všude tam, kde se vydávají závazná
stanoviska podle § 8 a § 56 ZOPK a ne rozhodnutí, a tato stanoviska jsou
použita v územním řízení, měl by mít spolek právo se takového územního
řízení účastnit, jelikož závazné stanovisko jinak nemůže napadnout, resp.
předložit své připomínky. A to ačkoliv jinak již podle nové úpravy by spolek
dané právo účasti neměl. Teoreticky by pak mohlo být někdy praktičtější namísto
závazných stanovisek si požádat nejdříve o rozhodnutí podle § 8 a § 56
ZOPK a poté tato rozhodnutí použít pro územní řízení. Tím by se environmentální
spolek mohl vyjádřit (a případně i odvolat) v těchto řízeních podle ZOPK,
ale již by pak neměl důvod účastnit se územního řízení.
Tato interpretace, jakkoliv
hypotetická, by se nevztahovala na řízení, u kterých proběhla velká EIA.
Nařízení
vlády stanovující limity hluku z dopravy je ústavně konformní
Plénum Ústavního soudu
zamítlo návrh skupiny 10 senátorů na zrušení některých ustanovení nařízení
vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a
vibrací, ve znění pozdějších předpisů.
Skupina senátorů mimo jiné
navrhovala, aby byly z nařízení vypuštěny
korekce stanovené pro tzv. starou hlukovou zátěž. Navrhovatelé dále
požadovali vypuštění ustanovení týkajících se uplatňování nejistoty měření, korekce pro stanovení hygienických limitů pro různé zdroje
hluku z dopravy, korekce pro chráněný
venkovní prostor staveb – 10 dB pro noční dobu, a aby byla
z ustanovení nařízení stanovujících připočtení korekce v případě
hluku s tónovými složkami vypuštěna výjimka pro dopravu na pozemních
komunikacích, dráhách a z leteckého provozu.
Jádrem názoru Ústavního
soudu je fakt, že sice negativní vliv hluku na lidské zdraví nelze rozporovat,
ale stejně tak je očividné, že moderní lidská společnost není schopna
zabezpečit svou existenci bez vytváření hluku. Úkolem veřejné moci je proto nalézt mezi
těmito dvěma oprávněnými zájmy rovnováhu, což nařízení vlády učinilo.
Z hlediska mezinárodního ani evropského práva nejsou stanoveny žádné
závazné hlukové limity a jejich určení je ponecháno v působnosti jednotlivých
států.
Podle Ústavního soudu je
česká koncepce umožňující vymáhat překročení limitů hluku i ve venkovním
prostoru z komparativního hlediska v Evropě spíše (pozitivním způsobem)
ojedinělá a zajišťuje vyšší míru ochrany před hlukem, než v jiných
státech. Řada států tuto úpravu vůbec nemá a reguluje pouze hluk ve vnitřním
prostředí (Spojené království, Belgie). Ústavní soud má tedy za to, že napadená
ustanovení nařízení sledují legitimní cíl, a prostředky zvolené k jeho dosažení
lze považovat za rozumné.
Z nálezu Ústavního soudu je patrné, že
Česká republika dosahuje nadstandardní ochrany před hlukem. Pokud tedy
navrhovaná výstavba tyto požadavky splňuje a jejich splnění je ověřeno
příslušnými orgány, je dána dostatečná záruka jak z hlediska národní, tak
i mezinárodní právní úpravy vztahující se k ochraně životního prostředí.
PDF ke stažení