20. 4. 2020
ČÁST PRVNÍ | PÉČE ŘÁDNÉHO HOSPODÁŘE
Autoři: Ondřej Florián, Soňa Karbanová, Kamil Kovaříček
Mimořádná situace
způsobená pandemií koronaviru má zásadní vliv na podnikatelskou činnost a
ekonomickou kondici mnohých obchodních korporací. Podnikatelé se musí rychle
zorientovat v nastalé situaci, která se nadále vyvíjí, a zároveň se vypořádat
s novými výzvami, které v budoucnu teprve přijdou. Členové statutárních
orgánů obchodních korporací se tak nečekaně ocitli často v roli krizových
manažerů, na něž jsou kladeny vysoké nároky a očekávání, že své společnosti provedou
krizí bez zásadní újmy.
V následujícím
textu přinášíme první díl shrnutí určeného právě pro členy statutárních
orgánů. Našim cílem je připomenout a představit optikou dnešní mimořádné
situace základní principy fungování statutárních orgánů, jejich povinnosti a
rizika plynoucí z jejich postavení. Jakkoliv se níže uvedený text může
jevit jako příliš obecný, je nezbytné si představit tato obecná pravidla, na
základě kterých je možné a nutné posuzovat konkrétní otázky. V dalších
dílech Vám představíme specifické povinnosti v kontextu krizového řízení a
významné praktické otázky dnešní doby (otázky výplaty dividend či zálohy na
dividendy, koncernových pokynů a další).
Pro
velmi vytížené manažery jsme připravili krátké shrnutí tučně, nicméně důrazně
doporučujeme projít si celý text:
- Statutární orgán má nadále
povinnost jednat pečlivě, s potřebnými znalostmi a loajálně v souladu
s péčí řádného hospodáře;
- pro svá rozhodnutí by si měl
opatřovat všechny relevantní informace a snažit se odhadnout, kdy již bude pro
plnění svých úkolů potřebovat odborníka – specialistu;
- dle pravidla podnikatelského
úsudku statutární orgán odpovídá za samotný výkon
své funkce, tedy za dodržení řádného postupu při podnikatelském rozhodování,
nikoliv za výsledek tohoto procesu.
Standard péče řádného hospodáře
Členové
statutárních orgánů jsou povinni vykonávat svou funkci s nezbytnou
loajalitou, tedy při rozhodování musí dát přednost zájmům společnosti před
zájmy svými či zájmy třetích osob, včetně zájmů společníka, i s potřebnými
znalostmi a pečlivostí. Posouzení, zda člen orgánu dostává této povinnosti, je objektivní
a realizuje se prostřednictvím srovnání s průměrným „řádným hospodářem“.
Od
řádného hospodáře se neočekává péče odborná a člen statutárního orgánu nemusí
být ani profesionál ve všech oblastech, v nichž společnost působí.
Vystačí si se základními znalostmi potřebnými pro řízení, jeho povinností je
ovšem schopnost rozpoznat, které činnosti není s to vykonávat a kdy je potřeba
povolat pomoc odborníka. Pro mnohé členy statutárních orgánů může být krizové
řízení potřebné v dnešní době novou zkušeností, a v některých
případech tak bude vhodné obrátit se na zaměstnance společnosti
s potřebnou kvalifikací či zkušenostmi anebo na externí poradce. Taková
pomoc může přijít vhod i v právní oblasti, neboť v době nouzového
stavu se všichni seznamujeme s novými vládními opatřeními a zákony, které
se v současnosti mění poměrně živelně a kterých nadále rapidně přibývá. Postup
ve vztahu k obchodním partnerům a zaměstnancům může být v této době
také výjimečný a vyžaduje vyšší znalost právní úpravy či analýzu existujících
uzavřených smluv.
Pokud
se statutární orgán rozhodne část své působnosti delegovat, měl by pamatovat na
následující důležité povinnosti/odpovědnosti:
- Odpovědnost
za výběr – při
výběru třetí osoby musí postupovat řádně, tedy musí vybírat tak, jak by činila
jiná rozumně pečlivá osoba;
- odpovědnost
za zadání, vedení a součinnost
– musí vybrané osobě vymezit jasné zadání, poskytnout veškerou potřebnou
součinnost a musí ji řídit;
- odpovědnost
za kontrolu – musí
výkon delegované působnosti přiměřeně kontrolovat, a to nejen osobně, nýbrž i
za pomoci řádně nastavených kontrolních mechanismů (rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30. 9.
2019, sp. zn. 27 Cdo 90/2019).
I
když se na členy statutárních orgánů neklade požadavek odborné péče, v případě,
kdy daný člen určitou kvalifikací a schopnostmi disponuje, je povinen své
odborné znalosti využít při výkonu své funkce. V takovém případě se na něj
v dané oblasti kladou vyšší nároky při posouzení, zda jednal s péčí
řádného hospodáře.
Informované rozhodování
Umění
péče řádného hospodáře spočívá i ve správném využití všech dostupných
informací a nástrojů vhodných pro efektivní fungování obchodní korporace.
Statutární orgán by měl například sledovat ekonomické výhledy relevantní pro
daný sektor podnikání společnosti a shromáždit všechny potřebné údaje týkající
se společnosti pro její další (dá se říci krizové) řízení (například průběžné
hospodářské výsledky, odhad hrozících škod, apod.). Pokud opatření přijaté
v rámci nouzového stavu mohou společnosti přinést vhodnou úlevu či státní
podporu, statutární orgán by se měl s takovou možností seznámit a informovaně
vyhodnotit, zda je vhodné pro společnost daný nástroj využít. Dle Nejvyššího
soudu musí člen statutárního orgánu při konkrétním rozhodování využít rozumně
dostupné (skutkové i právní) informační zdroje a na jejich základě pečlivě
zvážit možné výhody i nevýhody (rozpoznatelná rizika) existujících variant podnikatelského
rozhodnutí (usnesení Nejvyššího soudu ze dne 18. 9. 2019, sp. zn. 27 Cdo
844/2018). Každý statutární orgán by tak měl mít průběžný přehled o dění uvnitř
společnosti a zároveň o relevantních skutečnostech vně společnosti, jež mohou
jeho podnikatelské rozhodování ovlivnit.
Nejvyšší
soud rovněž dodává podstatný závěr, že splnění této povinnosti je nezbytné
posuzovat z pohledu ex ante. To
znamená, že pro posouzení, zda se člen statutárního orgánu rozhodoval
informovaně, a tedy s péčí řádného hospodáře, lze brát v potaz pouze
informace a skutečnosti, které mu byly či při vynaložení příslušné péče mohly a
měly být známy v okamžiku, v němž dotčená podnikatelská rozhodnutí
učinil. Statutárnímu orgánu tedy nelze přikládat k tíži, že situace se
později vyvinula jinak, z pohledu ex
ante, nepředvídatelně. V kontextu dnešní doby je potřeba zmínit, že i
nepředvídatelnost dalšího vývoje současné situace je kritériem, které by mělo
být při přijímání konkrétních rozhodnutí zohledněno. Obecně je možné uvažovat,
že současná doba bude přát spíše konzervativnějším rozhodnutím než těm
riskantním (až na výjimky dané především předmětem podnikání). Nelze nicméně
bez dalšího doporučit nečinit žádné kroky, jelikož i takováto nečinnost může
být považována za porušení péče řádného hospodáře.
Odpovědnost za výkon, nikoliv za výsledek
Je
zřejmé, že na členy statutárních orgánů jsou v dnešní době kladeny zvýšené
nároky. Sankce pro členy statutárního orgánu za porušení péče řádného hospodáře
jsou různé, od povinnosti nahradit společnosti způsobenou újmu, přes vydání
získaného prospěchu, ručení za dluhy obchodní korporace jejím věřitelům až po
zákaz výkonu funkce člena orgánu v jakékoliv obchodní korporaci po určitou
dobu. Dobrou zprávou pro členy statutárního orgánů je existence tzv. pravidla
podnikatelského úsudku. Zákon pamatuje na fakt, že podnikání s sebou nese
určitou dávku obchodního rizika a i pečlivé podnikatelské rozhodování může
přinést negativní výsledky. Ostatně povinností statutárního orgánu je
maximalizovat zisk obchodní korporace, což při příliš opatrné správě bez
podnikatelského risku není prakticky možné. Statutární orgán proto odpovídá za
samotný výkon své funkce, tedy za
dodržení řádného postupu při podnikatelském rozhodování, nikoliv za výsledek tohoto procesu. I
v případě negativního výsledku podnikatelského rozhodnutí může člen
statutárního orgánu prokázat, že svou povinnost jednat s péčí řádného
hospodáře neporušil. Jelikož důkazní břemeno leží na statutárním orgánu, lze
doporučit, aby své kroky při řízení společnosti řádně dokumentoval, a to
například formou detailního zápisu z jednání představenstva.
Věříme, že naše shrnutí dopomůže členům statutárních
orgánů zorientovat se v dnešní nelehké situaci. Každý člen statuárního
orgánu by měl věnovat zvýšenou pozornost právě tématu péče řádného hospodáře a
konkrétní situaci ve své společnosti. Vedle výše uvedených základních a
obecných principů nelze bohužel dát konkrétní radu, jelikož každá společnost
čelí trochu jiným výzvám během aktuální situace. Přesto se Vám pokusíme
v dalších dílech představit konkrétní situace, které naši klienti
v aktuální době často řeší.V každém případě je
náš korporátní tým plně připraven Vám kdykoliv
pomoci v jakékoliv konkrétní situaci.