8. 4. 2020
Autoři: Petr Kadlec, Štěpán Štarha
Pandemie koronaviru vede k náhlému strmému nárůstu poptávky po některých komoditách a k jejich celkovému nedostatku. Vedle vlny solidarity se bohužel můžeme setkávat i s případy excesivních cen účtovaných ve snaze využít nastalou situaci ve vlastní ekonomický prospěch. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již deklaroval svou připravenost zasáhnout proti soutěžitelům, kteří současnou situaci zneužijí.[1] Jeho intervence je však možná jen v situaci, kdy se jedná o kartelovou dohodu nebo zneužití dominance.[2] Ne každý ví, že postiženým subjektům nabízí ochranu proti excesivním cenám také zákon č. 526/1990 Sb. o cenách, jakož i právní úprava neúměrného zkrácení a lichvy v občanském zákoníku. Tyto předpisy přitom umožňují obranu i v situacích, kdy ÚOHS zasáhnout nemůže.
1. Porušení regulovaných cen
Tím nejkrajnějším zásahem podle zákona o cenách je úřední stanovení cen (pevných, maximálních nebo minimálních) nebo cenové moratorium (zákaz zvyšování cen). Pevné ceny jsou dlouhodobě aplikovány například na ceny cigaret (Celním úřadem pro Středočeský kraj) nebo na některé složky ceny dodávky elektřiny a plynu (Energetický regulační úřad). Stanovením maximální ceny naposledy reagovalo Ministerstvo financí i na prudký nárůst cen respirátorů třídy FFP3, a to již 4. března 2020.[3] Dalším způsobem regulace cen je jejich věcné usměrňování, v rámci kterého dochází ke stanovení podmínek pro sjednávání cen (zejména v podobě závazného postupu při tvorbě nebo kalkulaci ceny zahrnutím oprávněných nákladů a přiměřeného zisku), zejména ve zdravotnictví, veřejné dopravě a u pitné vody. Za porušení regulovaných cen mohou cenové kontrolní orgány[4] uložit pokutu až 10 milionů Kč.
2. Zneužití výhodnějšího hospodářského postavení
Zákon o cenách však nabízí také možnost
postihu prodeje neregulovaného zboží
nebo služeb v případě zneužití výhodnějšího hospodářského postavení ze strany
prodávajícího nebo kupujícího k tomu, aby získal nepřiměřený majetkový prospěch, a to buď prodejem za cenu
zahrnující neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk na základě uplatnění vyšší
ceny prodeje oproti obvyklé ceně, nebo nákupem za cenu výrazně nedosahující
oprávněných nákladů nebo nižší, než je cena obvyklá. Jedná se tedy o situaci,
kdy prodávající nebo kupující poškodí druhou smluvní stranu uplatňováním vyšší,
resp. nižší ceny, než jaké by dosáhl v situaci, kdy by byl vystaven podstatné cenové soutěži. Za přiměřený
zisk se přitom považuje obvyklý zisk dlouhodobě dosahovaný při
srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost
použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.
Na rozdíl od dominantního postavení (působnost ÚOHS) spočívajícího v tržní síle umožňující soutěžiteli chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích postačí u výhodnější hospodářské postavení to, že soutěžitel není vystaven podstatné cenové soutěži. Jeho postavení je pak na rozdíl od dominanta posuzováno ve vztahu ke konkrétnímu kupujícímu, resp. prodávajícímu jako slabší smluvní straně.[5] K prokázání zneužití výhodnějšího hospodářského postavení prodávajícího nebo kupujícího není nutné prokázat, že jednání objektivně omezilo nebo mohlo omezit hospodářskou soutěž. Podstatné je, zda došlo k získání nepřiměřeného majetkového prospěchu prodávajícího či kupujícího na úkor druhé smluvní strany.[6]
Je zřejmé, že dosud v tomto
ohledu sporadicky využívaný zákon o cenách dává podnikatelům i spotřebitelům do
ruky potenciálně velmi účinný nástroj, jak čelit nepoctivým praktikám
dodavatelů i odběratelů, kteří zneužívají nastalou situaci k získání nepřiměřeného
zisku, typicky předraženým prodejem momentálně nedostatkového zboží. Za takové
jednání může cenový kontrolní orgán uložit pokutu
do pětinásobku nepřiměřeného majetkového prospěchu, nebo do 10 milionů Kč,
nelze-li nepřiměřený majetkový prospěch určit. V případě, že postižený
kupující (nebo prodávající) podá Specializovanému finančnímu úřadu podnět a
dojde k zahájení správního řízení a k uložení pokuty za přestupek,
není vyloučeno, aby se následně u civilního soudu domáhal také náhrady škody, kterou mu pachatel
přestupkem zneužití výhodnějšího hospodářského postavení způsobil. Z naší
zkušenosti však nutno dodat, že Specializovaný finanční úřad taková správní
řízení zahajuje naprosto výjimečně, a zcela zásadní je proto kvalifikovaná
příprava podnětu s propracovanou argumentací existence výhodnějšího
hospodářského postavení a jeho zneužití.
3. Neúměrné zkrácení dle občanského zákoníku
Spotřebitelům, resp. podnikatelům uzavírajícím smlouvu mimo své
podnikání poskytuje občanský zákoník ochranu před tzv. neúměrným zkrácením.
O to se jedná, pokud smlouva zavazuje
jednu stranu k plnění, jež je v hrubém nepoměru k plnění druhé
strany. Hrubý nepoměr se zjišťuje porovnáním sjednané ceny s cenou
obvyklou v místě a době uzavření smlouvy. Občanský zákoník nestanoví
žádnou kvantitativní hranici, při jejímž překročení by se již o hrubý nepoměr
jednalo. Komentářová literatura zde ale po vzoru rakouské úpravy, která byla
předlohou pro naši úpravu, uvádí jednu
polovinu. Zkrácená strana se může bránit tak, že se bude u soudu domáhat zrušení smlouvy a
navrácení všeho do původního stavu. Toto právo však má pouze jeden rok od uzavření smlouvy a není-li
uplatněno v průběhu této doby, zaniká. Zkracující strana může odvrátit
zrušení smlouvy tím, že doplatí, o co byla druhá strana zkrácena.
Občanský zákoník však stanoví
četná omezení toho, kdy se lze
domáhat zrušení smlouvy pro neúměrné zkrácení. Takto nelze postupovat například
tehdy, pokud zkracující strana nevěděla ani nemusela vědět o skutečnosti
zakládající nepoměr, nebo naopak pokud zkrácená strana znala nebo musela znát skutečnou cenu, a přesto
s neúměrnou cenou souhlasila. Zkrácená strana rovněž pozbývá právo
domáhat se zrušení smlouvy, pokud se ho výslovně vzdala a prohlásila, že plnění přijímá za mimořádnou cenu ze
zvláštní obliby. O takový projev se však nebude jednat, bude-li vyjádřen
např. v obchodních podmínkách nebo standardních smluvních formulacích
používaných zkracující stranou.
4. Lichva dle občanského zákoníku
V důsledku koronavirových
restriktivních opatření ztratila řada lidí zdroj svých příjmů. Podle
sdělovacích prostředků nemá většina českých rodin úspory, z nichž by mohla
vyžít po dobu dvou a více měsíců. Pokud zde výrazněji nepomůže stát, ocitnou se
takové rodiny ve stavu tísně. Pokud
by si v takovém stavu půjčovaly peníze či opatřovaly jiné plnění, jehož
hodnota by byla v hrubém nepoměru
k jejich vzájemnému plnění a druhá strana by o tísni i hrubém nepoměru plnění věděla a zneužila je, jednalo by
se o lichvu. Co je hrubý nepoměr, občanský zákoník nijak nedefinuje. Podle komentářové
literatury by se lichevní hranice nacházela na dvojnásobku hodnoty plnění a protiplnění. Při posuzování
ekvivalence vzájemných plnění by se mělo vycházet z objektivní hodnoty
plnění k okamžiku uzavření smlouvy.
Ohledně právních následků
lichevní smlouvy nepanuje v odborných kruzích jednota. Shoda je na tom, že
je taková smlouva neplatná, nikoliv však již na tom, zda jde o neplatnost
relativní, či absolutní. Právo dovolat se neplatnosti lichevní smlouvy však nemá podnikatel, který takovou smlouvu
uzavřel při svém podnikání.
5. Lichva dle trestního zákoníku
V neposlední řadě je třeba upozornit, že lichva může být i trestným činem, jenžvyžaduje prokázání úmyslu, ale na
rozdíl od civilní lichvy jej lze spáchat i vůči podnikateli. Za současné
krizové situace je dokonce možné použití vyšší
trestní sazby.
[1] Společné prohlášení soutěžních úřadů EU sdružených v evropské soutěžní síti (ECN) týkající se uplatňování pravidel ochrany hospodářské soutěže během pandemie COVID-19, dostupné na https://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/aktuality-z-hospodarske-souteze/2750-spolecne-prohlaseni-souteznich-uradu-eu-sdruzenych-v-evropske-soutezni-siti-ecn-tykajici-se-uplatnovani-pravidel-ochrany-hospoda.html.
[2] V souvislosti se zneužitím dominance navíc ÚOHS mluví spíše o vylučovacích praktikách než o exploatativním jednání, typickém pro předražené výrobky, viz https://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/aktuality-z-hospodarske-souteze/2756-dohled-nad-dodrzovanim-pravidel-hospodarske-souteze-v-dobe-krize-zpusobene-onemocnenim-covid-19.html.
[3] Viz Výměr Ministerstva financí č. 03/2020, kterým se mění seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č. 01/2020.
[4] Působnost orgánů v oblasti cen stanoví zákon č. 265/1991 Sb. o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen.
[5] Viz důvodová zpráva k zákonu č. 403/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.
[6] Jak potvrdil Nejvyšší správní soud v rozsudku z 18. 12. 2007, č. j. Komp 3/2006-511.